Volledig Engelstalige / internationale studies in Nederland? (zie "Extra uitleg")

Ik ben op zoek naar volledig Engelstalige studies in Nederland voor een vriendin die in het buitenland woont. Heeft iemand goede suggesties en/of adviezen.
Het lijkt namelijk in sommige gevallen toch nog nootzakelijk te zijn om Nederlands te kunnen. Dit kan ze op dit moment nog totaal niet. Maar is het niet zo dat er héél veel buitenlandse studenten in Nederland studeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11K

Antwoorden (2)

Ik weet dat de UvA een internationale afdeling heeft (zie: http://www.studeren.uva.nl/programmes/isp-search.cfm) maar volgens mij zijn er wel meer universiteiten hoor, die echt volledig engelstalige programma's bieden. Ik zal even googelen voor je, kom er op terug als ik meer vind.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een link naar een overzicht van Engelstalige opleidingen in NL, staan ook veel HBO-opleidingen bij: http://www.studentum.nl/search/engelstalige-opleidingen-in-nederland/c610

Toegevoegd na 5 minuten:
'Wat de bacheloropleidingen betreft verschillen de hogescholen weinig van de universiteiten. Bij beide wordt 5 procent in het Engels verzorgd; bij de hogescholen eveneens 5 procent in een combinatie van Nederlands en Engels, bij de universiteiten is dat 3 procent.

Landbouw en techniek
'Het beeld verschuift echter als naar de masteropleidingen wordt gekeken. Zoals gezegd is bijna de helft van de universitaire masters Engelstalig, en wordt bij nog eens 6 procent een combinatie van Nederlands en Engels gebruikt. Met name bij landbouw en natuur (94 procent), techniek (91 procent) en economie (82 procent) voert Engels de boventoon.
Bron: http://www.rnw.nl/nederlands/article/kun-je-nederland-elke-studie-het-engels-volgen

Toegevoegd na 9 minuten:
Utrecht heeft bijvoorbeeld 4 Engelstalige Bacheloropleidingen: Economics and Business Economics, University College Utrecht (UCU) (Liberal arts and sciences), Roosevelt Academy (idem), College of Pharmaceutical Sciences. Zie: http://www.uu.nl/university/international-students/en/programmes/bachelorsprogrammes/Pages/searchbachelor.aspx

Toegevoegd na 16 minuten:
Nijmegen heeft één Engelstalig Bachelor: International Economics and Bussiness, zie http://www.ru.nl/english/education/programmes/@674084/overview_programmes/

Ik vermoed verder dat vooral Wageningen veel Engelstalige studies biedt, en weet dat Leiden ook het één en ander biedt. Ik heb geen idee in welke richting je vriendin zoekt, maar het lijkt mij vooral een kwestie van googelen en verder informatie opvragen bij de uni's/hogescholen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de informatie. Klopt het (in ben zelf niet zo thuis in dit hoger onderwijs) dat je altijd eerst een Bacheloropleiding moet volgen voor je een Masteropleiding kan gaan doen?
Want inderdaad hier zijn er voor mee in in Engels!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Master is eigenlijk het laatste deel van een universitaire studie. Als je een Bachelor hebt voltooid op universitair niveau, en die Bachelor is gerelateerd aan de Master die je wilt gaan volgen, heb je eigenlijk automatisch toegang tot de Master. Als je een HBO-opleiding hebt gevolgd (is ook Bachelor) dan kun je ook doorstromen naar een Master, maar dan is er vaker een schakelprogramma nodig, waarin je bepaalde vakken nog inhaalt. Datzelfde geldt als je op de universiteit een Bachelor hebt gedaan van een totaal andere richting. Soms kun je ook op basis van aan aantal vrijstellingen, werkervaring en een speciale procedure toegang krijgen tot een Master, maar dan moet je wel echt aan kunnen tonen dat je voldoende kennis en kunde in huis hebt van het desbetreffende vak. Omdat het in feite gaat om het laatste deel van een universitaire studie, kun je begrijpen dat je niet zomaar kunt instromen zonder vooropleiding. Heb je enig idee in welke richting je vriendin wil gaan studeren, en welke vooropleiding zij heeft voltooid (of hoopt te gaan voltooien)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het liefste Geneeskunde maar hier is ze niet doorheen gekomen. Tandheelkunde is zover ik zag niet in het Engels te volgen.
Het liefst dus iets met een wat medische achtergrond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb drie tips voor je om bij verder te zoeken: -Een vooral farmaceutische studie in Utrecht. Volledig Engelstalig, is een Bachelorprogramma (dus kan ze instromen met een VWO- of gelijkwaardig diploma) en gaat volgens de omschrijving vooral over de innovatie van medicatie, met name gericht op medicatie voor het centrale zenuwstelsel en het immuunsysteem. College of Pharmaceutical Sciences:
http://www.studyfinder.nl/education/50463en?EducationType=Undergraduate&StartDate=2012-04-30&TypeOfInstitution=Research+university -Geneeskunde in Groningen. Is ook volledig Engelstalig, maar het is wel de bedoeling dat alle studenten in de Bachelorfase Nederlands leren: http://www.studyfinder.nl/education/50665en?EducationType=Undergraduate&StartDate=2012-04-30&TypeOfInstitution=Research+university -Psychologie, ook in Groningen. Is de enige in het rijtje die ook in deeltijd aangeboden wordt: http://www.studyfinder.nl/education/52892en?EducationType=Undergraduate&StartDate=2012-04-30&TypeOfInstitution=Research+university Gevonden via Nuffic, dat is sowieso een goede site voor je vriendin om te beginnen, denk ik: http://www.nuffic.nl/
vooral op Utwente zitten veel buitenlanders, maar het ligt een beetje aan het niveau van je vriendin (universiteit heeft groter percentage engelstalige studies dan HBO/MBO). Zelf heb ik bijvoorbeeld gekeken naar advanced technology daar, daar is 40% van de studenten van buitenlandse afkomst. Je kan het vaak zien aan de naam, is de naam engels, dan is de studie over het algemeen ook engels (kan natuurlijk wel wat nederlands in voorkomen). Wel is het zo dat bij Utwente alle buitenlanders een cursus nederlands moeten doen voordat de studie begint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en natuurlijk ligt het ook aan de interesses van je vriendin, maar als je ergens op een universiteit een open dag bezoekt, krijg je gegarandeerd precies te horen welke studies volledig/gedeeltelijk engelstalig zijn.