Is de stap tussen MBO4 en HBO groot?

Heb MBO4 afgerond en zou graag nog HBO willen doen. Is deze stap erg groot? En dab bedoel ik het niveau verschil.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Beste Niels. Zelf ben ik van het MBO naar het HBO gegaan. En het verschil heb ik ervaren als aanzienlijk, maar goed te doen. Je krijgt meer theorie te verwerken en de druk ligt hoger. Daarnaast wordt er meer zelfstandigheid verwacht.

Echter zou ik niet zeggen dat de stap groter is dan van de HAVO naar het HBO. Het is alleen anders. Ik zag bij klasgenoten dat de MBO'ers beter waren voorbereid op het vele projectmatige groepswerken, meer zelfstandigheid gewend waren, en sommige al een basisniveau vakkennis hadden. Bij de HAVO studenten ging het leren van de grotere hoeveelheden stof op een redelijk niveau makkelijker en presteerden zij beduidend beter op algemene vakken. Hiermee bedoel ik economie, wiskunde, talen. Daarnaast ben je als je van het MBO komt wat ouder, en kon men redelijk omgaan met alle veranderingen.

Oftewel. Het uitvalpercentage was op mijn opleiding onder de HAVO studenten hoger dan onder de MBO'ers. Doorgaans komt het wel goed dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt er aan, als jij je VMBO hebt afgerond omdat het niveau van de HAVO te hoog lag dan zal het wellicht moeilijk worden. Komt het omdat je er vroeger gewoon geen zin in had, en er een beetje met je pet naar hebt gegooid dan kan je waarschijnlijk nu prima mee in een HBO.

In mijn eerste jaar HBO had ik een aantal klasgenoten zitten die an het MBO kwamen en die flink wat problemen hadden, met name door achterstallig Engels & Wiskunde/Economie.

Als hier bij jou op het MBO genoeg aandacht is besteedt zal je hier prima in mee kunnen gaan.

Anders zal je er wat harder aan moeten trekken dan andere, maar ik denk dat je het met een goede motivatie wel gaat redden op het HBO
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook eerst mbo gedaan en daarna hbo deeltijd. Gelukkig is er wel verschil maar wel te doen. Ik vond het een voordeel omdat ik op de mbo had geleerd om veel zelfstandig te doen en de havo leerlingen die naar de hbo gingen hier veel moeite mee hadden. Ik vond het alleen maar voordelen hebben dat ik van het mbo kwam.