Welke opleiding kan ik het beste doen om een eigen uitvaartonderneming/crematorium te beginnen?

Welke opleiding kan ik het beste doen naar mijn Mavo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Hoe word je uitvaartondernemer?

Voor het beroep uitvaartondernemer is in feite een vooropleiding niet verplicht. Iedereen mag tegenwoordig zijn eigen onderneming opzetten, ongeacht achtergrond of ervaring. Dat wil niet zeggen dat het ook verstandig is – zeker voor een vak als dit – niet eerst een specialistische opleiding te hebben gevolgd. Onderstaande opleidingen bieden een goede basis.
Hbo-opleiding

Wil je je eigen bedrijf opzetten, dan is een hbo-opleiding als Bedrijfskunde of Commerciële Economie een goede achtergrond. Om kennis van het vak en de branche te verwerven, kun je een opleiding tot uitvaartverzorger/begeleider volgen via een particulier opleidingsinstituut.

Mbo-opleiding
Mbo-ers kunnen via de opleiding tot uitvaartverzorger beginnen in een lagere functie in een uitvaartcentrum. Daarna kan je verder groeien en vervolgens overwegen je eigen onderneming te starten. Niettemin is het raadzaam daarnaast ook een economisch/administratieve opleiding te voltooien, vanwege de benodigde ondernemersvaardigheden.

Toegevoegd na 1 minuut:
De opleiding die je kunt volgen: Wie een baan in het uitvaartwezen ambieert en daarom een gespecialiseerde opleiding wil volgen, kan alleen terecht bij particuliere opleidingsinstituten. Bij Docendo - Academie voor Uitvaartzorg kun je bijvoorbeeld de opleiding Uitvaartverzorger volgen. Dit geldt ook voor Academie Vitaedis. Meander Uitvaartopleidingen biedt de opleiding Uitvaartbegeleider (overigens is deze term synoniem voor ‘uitvaartverzorger’) aan.

Bij deze opleidingen maak je kennis met alle aspecten die spelen rond een uitvaart. Denk daarbij aan rouwverwerking, het verzorgen van overledenen, het bijspijkeren van je communicatieve vaardigheden, en wet- en rechtskennis.

http://www.carrieretijger.nl/beroep/economie-management/zorg-management/uitvaartondernemer/opleiding-tot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het vorige antwoord heb je al van alles kunnen lezen over de verschillende mogelijkheden. Er is een verschil tussen een uitvaartverzorger (de praktische ondernemerskant) en een uitvaartbegeleider. De laatste leidt de uitvaartdienst (of crematie), zoals in kerkelijke kring vaak door een predikant gebeurt.
Als je belangstelling hebt voor het eerste (en dat lijkt zo door je vraag) zou je na VMBO-Theoretisch een administratieve MBO-opleiding kunen doen. Bijvoorbeeld Juridische Dienstverlening, of Marketing & Communicatie. Als je de sociale en psychologische kant interessant vindt kun je beter kiezen voor bijvoorbeeld Maatschappelijke Zorg, of Sociaal Maatschappelijke Dienstverlening. Deze laatste opleiding is misschien wel het handigst, omdat daar zowel administratieve als sociale aspecten aan de orde komen.
Het zijn allemaal niveau 4 opleidingen, waardoor je na het behalen van dat diploma door kunt leren.
Succes!