Hoe krijg je uit een formule de horizontale en verticale asymptoot?

Hallo,

Heb morgen een wiskunde toets, en ik snap 1 onderwerp niet precies: hoe kun je uit een formule de waarden van de horizontale en verticale asymptoot krijgen.

Voorbeeld: y1=6:X+8 y2= 6:X

Bij horizontaal weet ik dat je de waarde X zo groot mogelijk moet maken, zodat je de horizontale asymptoot krijgt, maar hoe zit het met de verticale?

Het boek vraagt mij van allebei de formules de horizontale en de verticale asymptoot te geven, kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast heel erg bedankt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.9K

Het beste antwoord

Verticale asymptoot berekenen
Als er een waarde van X is in te vullen, waarbij de noemer nul wordt, kan de grafiek een verticale asymptoot hebben. De verticale asymptoot kun je berekenen door door te kijken wanneer de noemer nul wordt.

Voorbeeld
Bereken de verticale asymptoot

F(X)= 2+ 1/X-3

De noemer wordt nul voor X=3
De verticale asymptoot is dan X=3

Horizontale asymptoot berekenen
Een grafiek heeft een horizontale asymptoot als voor X-waarden ver van 0, de grafiek tot een horizontale lijn nadert.
De horizontale asymptoot kan dus berekent worden door een heel groot getal in te vullen voor X.

Voorbeeld
Bereken de horizontale asymptoot
F(X)=2+1/X-3

Stap 1: Voer een oneindig groot getal in voor X
De formule wordt dan F(X)=2+1/(heel groot getal)-3
Je zult dan zien dat 1 delen door een groot getal op bijna niets uit zal komen. Daarom zeggen we dan dat de horizontale asymptoot het overblijfsel is.

Stap 2: Bereken de asymptoot, in dit geval Y=2

in jouw geval is dus de horizontale bij y1 8 en de verticale 0. bij y2 is zowel de horizontale als de verticale asymptoot 0