Kan je iets mee als je school steeds hele lage slagingspercentages heeft?

Ik volg een opleiding op het mbo maar de slagingspercentages zijn elk jaar enorm laag. Gemiddeld genomen slagen er 4 van de 15 leerlingen in een keer voor hun examen. Dit is al sinds ik deze opleiding volg aan de gang, mijn vraag is of ik hier iets mee kan want naar mijn idee schiet het onderwijs op mijn school erg tekort. We hebben het al eens met diverse docenten besproken maar die leggen het verwijt bij de leerling.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Je kan op de site van de onderwijsinspectie zien of jouw school onder de maat presteert ( en dan heb jij gelijk ) of dat de school het juist goed doet (dan hebben de docenten gelijk ).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, mijn locatie staat er niet bij maar op de andere locatie wordt zwak/zeer zwak vermeld. Dus ik ga het maar eens voorleggen bij de docenten.

Andere antwoorden (3)

Zorg jij er voor dat je ""een van de vier"" bent. Als zij het konden, kan jij het ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt 2 dingen doen :
Heel hard werken, overal niet voldoende maar maximaal voor scoren.
Overleg met docenten en elkaar heen en weer beschuldigen over gebrek aan kwaliteit heeft geen zin.

Of

Van school gaan en naar een andere met een hoger slagingspercentage school overstappen. Dat kan goed uitpakken, ligt er ook aan hoelang je nog 'moet'.
Het kan ook helemaal fout uitpakken en dan ben je even ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Me theorie examens heb ik wel allemaal behaald, maar het gaat puur om de praktijkexamens. Zo heb ik cassusen gehad die we nooit behandeld hebben op school en bij mijn andere examen had ik medisch techische handelingen die ik nog nooit had gedaan. We hebben inderdaad wel al eens overleg gehad met de docenten en die zeggen dan: ''Je hebt het ooit wel eens gehad''. Maar naar een andere school gaan heeft geenz in want 4 juli diplomeer ik als het goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat de medisch technische handelingen betreft, die zijn per beroepsgroep geregeld.
Doe je bv verzorgende niv 3 dan is er bekend welke handelingen je moet kunnen, zoek dit op en kijk welke je nog nooit gedaan hebt, zodat je die kan oefenen.
Het zou te gek zijn dat er handelingen zijn die jij niet kan, die toevallig niet tijdens je examen gevraagd worden en waarmee jij straks met je handen in het haar staat als je als gediplomeerde aan het werk bent.
Ik heb heeeeel lang geleden opleidingen in de zorg gedaan, maar zonder het 3 maal in de praktijk uitoefenen van handelingen begon je nog niet aan je examen.
Dus zoek de handelingen op en laat de leerkrachten ze nog maar eens uitleggen en oefenen met jullie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nelly : Prima idee !
Je kan met klachten en problemen bij het MBO terecht bij JOB, dit is wat het LAKS is voor middelbare scholen.
Opleidingen op het MBO kunnen bedroevend slecht zijn. Mijn zoon deed ook zo'n ' kansloze' opleiding, hij zit nu in een zgn schakelklas en begint volgens schooljaar op een andere school en met een andere opleiding.
Meldt de problemen, dat is eigenlijk het enige wat je kan doen. Succes.