Volgend schooljaar moet ik de langstudeerboete (hbo) betalen. Als ik dan in februari instroom, ontkom ik hier dan aan?

Voor het aantal studiejaren wordt als wordt 30 september gehanteerd had ik gelezen. Dus als ik dan voor mijn opleiding in februari ga instromen (is mogelijk), ontkom ik dan mogelijk aan die boete?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Of je aan de boete ontkomt hangt af van het aantal jaren dat je al hebt gestudeerd. Voor het cursusjaar 2012-2013 kan de boete van € 3000 gaan gelden. De regel is dat iedere student zowel over de bachelor als over de master 1 jaar langer mag doen dan het aantal jaren dat de bachelor/master duurt. Als de studie langer duurt dan 1 jaar extra (bachelor of master), betaal je bovenop je collegegeld € 3.000 extra.

Je krijgt dus per studiefase een uitloop van 1 jaar. In dit collegejaar, collegejaar 2011-2012 bedraagt deze boete nog 0 euro.

De boete van € 3.000 geldt voor een jaar. Wanneer een student een aantal maanden te veel uitloopt, in plaats van een heel jaar, betaalt hij of zij de volledige € 3.000. De instelling is in dit geval verplicht het resterende gedeelte van dit bedrag terug te betalen.
fisbel