Wat houdt Casus gestuurd onderwijs precies in?

Ik ben aan het kijken voor de opleiding verloskunde maar de term casusgestuurd onderwijs blijft terug komen.. wat houdt dit precies is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Een casus is een min of meer gedetailleerde beschrijving van een situatie, gebeurtenis of probleem in een bepaalde context. De casemethode is een werkvorm waarbij studenten, individueel en/of in een groep een casus analyseren en brainstormen over behandelingen of beslissingen. in een aansluitende casediscussie confronteren zij elkaar met hun visie en proberen dan door overleg en discussie tot een oplossing te komen.
de docent is dan degene die de discussie faciliteert en stuurt.

Toegevoegd na 18 minuten:
Projectonderwijs is een vorm van samenwerkend leren. je leert door samen te werken en ondertussen leer je samenwerken. ben je klaar met je taak, kijk je of je een ander kunt helpen. Je moet het hele project met zijn verschillende casus zien goed op te lossen cq. tot een goed einde te brengen. Het is dus erg gericht op de zelfstandigheid van de student. Hoe moet je je opstellen in een vergadering,hoe moet je je rapport opbouwen enz.
Vaak kan je vaardigheidstrainingen doen en je leert vooral resultaatgericht te werken.

Toegevoegd na 1 uur:
Casusonderwijs is flexibel leren. Het is leuker dan het 'leerfabriek' leren waarin alles een starre lesplanning heeft, vaste samenstelling deelnemersgroepen, vast aanbod/aanbod georiënteerd, consumptief. instructie, eindtermgericht,kosten-efficiënt aanbod enz.
Nieuw didactische werkvormen houden in dat er veel interactie is, flexibele samenstelling deelnemersgroepen,samen leren, competentiegericht, je hebt zelf meer invloed op de processturing.
Je leert van grof naar fijn als het ware. Inplaats van frontaal en klassikaal onderwijs, waarin de docent veel bepaalde, leer je nu individueel de leerprocessen te doorlopen en kan je jezelf als vrij individu ontplooien.
amc
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Had het waarschijnlijk net toegevoegd toen je reageerde gereldinex.

Andere antwoorden (2)

Een ander woord voor Casus is in dit geval een praktijkvoorbeeld.
Casus gestuurd houd dan in dat je aan de hand van praktijkvoorbeelden de studie volgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel gezegd is een casus een voorbeeld. Door een aantal voorbeelden goed te bestuderen komt de abstractie naar algemene gevallen als vanzelf. In de verloskunde neem je dus cases zoals moeder A is xx jaar oud heeft diabetes leeft in bla bla. Moeder B is xx jaar oud en gebruikt alcohol etc. Je bekijkt dan alle complicaties die op kunnen treden. Je zal dus opdrachten krijgen waarbij je uitgebreid moet rapporteren over een case waardoor je automatisch gaat denken over de zaken die belangrijk zijn voor de verloskunde. Het idee is dan dat de theorie dan wat meer handen en voeten krijgt en een term als sociale omstandigheden uit de theorie meer betekenis voor je krijgt. Ook voor het geheugen is het prettig als je je later nog de voorbeelden kunt herinneren. Gecombineerd met half vergeten theorie weet je dan nog waar het om gaat. Vaak wordt de casus gecombineerd met meer abstract onderwijs waarin termen voor algemeen gebruik worden uitgelegd.