Een kennis van me volgt de opleiding SPW niveau 3. Hij zit in het eerste jaar en wil doorstromen naar niveau 4. Kan dat?

Zijn resultaten en inzet laten zien dat hij niveau 4 aankan. De docenten willen hem echter om ongeldige redenen niet naar een hoger niveau door laten stromen. De kennis wil het desondanks proberen. Bestaat er iets als een toelatingstest voor niveau 4 op MBO's? En zou het zin hebben om deze situatie voor te leggen aan een andere school in de hoop dat hij wel toegelaten wordt? Ervaringsverhalen zijn gewenst.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hieronder een copy-paste van een site (zie bron). Dit zijn de enige toelatingseisen. Je hoeft maar aan een voorwaarde te voldoen.
Wanneer je naar een andere school zou gaan, is dit het enige dat ze vragen.

Om toegelaten te worden tot de niveau 4 SPW moet je aan één van de volgende eisen voldoen:
- MBO Niveau 3 diploma in dezelfde sector.
- VMBO Diploma kaderberoeps/theoretisch gerichte leerweg.
- Ouder dan 21 jaar.
- Overgangsbewijs 3-4 havo/vwo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hmm lastig. Je vermeld niet wat de vooropleiding is van de betreffende persoon, maar ik neem aan dat deze niet voldoende is voor niveau 4. Als dit het geval is lijkt me dat het aan de school is om in te schatten in hoeverre dit wel of niet kan. Immers zonder juiste vooropleiding kun je niet zonder meer toegelaten worden. Ik weet niet precies wat de redenen zijn die de school opgeeft, maar indien de vooropleiding niet toereikend is voor niveau 4, is dat opzich al een geldige reden voor weigering.

Nu mijn ervaring met MBO onderwijs. Bij mij op school waren deze manier van doorstroming in de regel niet mogelijk. De gangbare weg was dan om je niveau 3 af te ronden in de tijd die ervoor stond, en dan nog een jaar eraanvast te plakken op niveau 4. Dan had je ook in vier jaar tijd een niveau vier diploma. Ik vraag me overigens af in hoeverre dit strookt met de regels op het MBO onderwijs, maar naar mijn idee was er veel bespreekbaar. Wellicht meer dan wenselijk is voor de kwaliteit van de opleiding.

Wat is trouwens de beredenering van de school?

Wat de toelatingstoets betreft. Dit bestaat bij mijn weten wel voor het MBO alleen vermoed ik dat je dan tenminste 21 dient te zijn, dit werkt in ieder geval zo op het HBO. Dit zou een goede optie kunnen zjin.