Jazeker! Als je in Belgie een opleiding wil gaan volgen, waarvan jij denkt dat je die beter daar kan doen dan hier, of simpelweg omdat die specifieke opleiding hier niet gegeven word, kan dat. Ik weet niet zeker of je dan ook studiefinanciering krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige opleidingen kan je in het buitenland volgen en toch Nederlandse studiefinanciering verkrijgen. Als je dus tijdelijk naar het buitenland gaat, dan loopt je studiefinanciering meestal gewoon door.

Je kan voorwaardelijk studiefinanciering verkrijgen voor een tijdelijke studie of stage in het buitenland:
-Als je ingeschreven blijft staan bij een voltijd opleiding in Nederland
-Als je je studie of stage in het buitenland onderdeel uitmaakt van die Nederlandse opleiding

Als je dan voor een studie of stage naar het buitenland gaat moet je verschillende zaken bij DUO/ IB-Groep regelen.
De volgende zaken moet je minimaal twee maanden van te voren regelen:
-Je dient je adreswijziging en een Nederlands postadres doorgeven
-Je dient een beurs voor uitwonend aan te vragen
-Je dient een vergoeding voor je studiereisproduct aan te vragen
-Je dient iemand te machtigen om je zaken te behartigen tijdens je afwezigheid
Als je weer terug bent uit het buitenland moet je opnieuw je adres wijzigen. Als je terug bij je ouders gaat wonen, moet je je uitwonende beurs dus weer omzetten in een beurs voor thuiswonende.

Je kan een aantal studies volledig in het buitenland volgen met een Nederlandse studiefinanciering. Het gaat dan om opleidingen in de volgende landen: Duitsland, Vlaanderen en de Nederlandse opleidingen in het gewest Brussel, Frankrijk, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zweden. Je moet dan wel een voltijd opleiding volgen.
Er zijn ook enkele unieke opleidingen binnen de EU/EER die niet in Nederland worden gegeven, maar waar je wel Nederlandse studiefinanciering voor kan ontvangen. Bijvoorbeeld de opleiding tot vioolbouwer. Als je dus in het buitenland wil studeren en een Nederlandse studiefinanciering wil ontvangen moet je een volledig ingevuld aanvraagformulier sturen naar DUO/IB-Groep.
Voor meer informatie kun je kijken op de website van de rijksoverheid.