Kan een kind groep8 overslaan?

Dat is toch onmogelijk?

Of hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou dat onmogelijk zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Want het wordt mischien te veel voor het kind.
Amadea
12 jaar geleden
Wat betreft een groep overslaan had dat beter groep 6 of 7 kunnen zijn. Groep 8 is echt een voorbereidingsjaar op het naar de middelbare school gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea, ben ik niet helemaal mee eens. Groep 8 is vooral afsluiten wat zo zwaar gemaakt wordt tegenwoordig dat ze elkaar allemaal huilend in de armen vallen. Als je klaar bent met de stof en je wordt zwaar ongelukkig van dat chaotische groep 8 jaar: overslaan. Als je het groep 8 nivo niet eens haalt kun je ook beter groep 8 overslaan en een jaar extra gebruiken op praktijkonderwijs of basis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tunc: meer dan de helft van de kinderen kan de basisschool in 6 jaar doen. Dat doen we niet omdat het ook allemaal blijkbaar leuk moet zijn en we pushen ze dus niet zo. Dat wil niet zeggen dat er heel veel kinderen in groep 6 of 7 gewoon al klaar zijn met alle basisschoolstof. Ik ken ze zelfs die met 8 jaar al een goede cito kunnen maken. Daarnaast zijn er dus kinderen die nooit tot het groep 8 nivo komen en dus ook in groep 7 al klaar zijn voor HUN voortgezet onderwijs. Ik ken ook kinderen die avi 3/4 net halen in groep 8.

Antwoorden (5)

tuurlijk is het mogelijk maar niet het verstandigste er zijn ook kinderen die blijven zitten en van groep 7 naar een vmbo-b school gaan ofzo maar het is beter om ze gewoon groep 8 te laten doen en dan naar het gymnasium gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel, maar zal niet snel gebeuren. Groep 8 is het afsluitende jaar van de basisschool, met vaak een kamp en/of musical, het is naast een leerzaam jaar ook een heel leuk jaar. Het is voor een kind niet leuk om juist dit te missen.
Dus ook al kan het kind wel naar de middelbare school omdat het de kennis heeft, de 8ste groep overslaan is op andere vlakken een groot gemis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft totaal niet zo te zijn. Voor heel veel kinderen is groep 8 helemaal niet leuk en veel te chaotisch. Na de citotoets wordt het dan voor hun heel zwaar en als je geen aansluiting hebt is er totaal niets aan. Ze kunnen het zo zwaar krijgen dat ze er depressief van raken. Verder zijn er kinderen die gewoon beter snel naar praktijkonderwijs of vmbo basis kunnen omdat ze daar dat jaar veel meer leren dan het jaar in groep 8 omdat ze het groep 8 nivo toch nooit halen. Dan wordt het aanmodderen voor een heel jaar lang en dan ook nog eens maanden met minder les. Dat kan heel slecht uitpakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar de grootste groep zal groep 8 als leuk ervaren.
Ik denk dat veel mensen net als ik leuke herinneringen hebben aan het laatste jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar denk niet dat het niet snel zal gebeuren, vaak wordt er al eerder een groep overgeslagen maar soms kom je er pas in groep 7 achter dat je kind klaar is met school en niet meer wil of dat je kind niets zinnigs gaat doen in groep 8 en ook door wil. Het is geen verplichting verder maar groep 8 hoeft absoluut niet 'leerzaam' te zijn en ook niet leuk!
Als het puur gaat om didactische redenen (het kind beheerst de basisschoolleerstof), dan zal vooral het sociale aspect een rol spelen; accordeert het kind totaal niet in zijn/haar huidige groep of school, dan zou dat doorslaggevend kunnen zijn om vervroegd aan het vervolgonderwijs te beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zo'n geval worden het 7e en 8e jaar samengevoeg in één jaar. Het kind maakt dus bijvoorbeeld de entree toets én de cito toets.

Zo ging het in ieder geval op mijn school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles kan. Vaak zal vanwege het sociale aspect er niet voor gekozen worden, misschien dat dat voor groep acht nog wat zwaarder telt dan voor andere leerjaren van de basisschool.

Ik vond groep acht een horrorjaar. De jaren ervóór verveelde ik me al, in groep acht was dat nog erger. Ik werd depressief, en elke dag als ik thuiskwam vroegen mijn ouders me wat ik geleerd had, en antwoordde ik somber: "niets". Ik was enorm gefrustreerd. Achteraf gaven docenten aan dat ze dat wel begrepen, omdat groep acht vooral een herhaling is van de eerder behandelde lesstof op de basisschool. En dat ze me beter dat jaar hadden kunnen laten versnellen. Maar dat is achteraf, dus daar heb je weinig aan. Maar het kán schijnbaar wel, en blijkbaar is het qua lesstof goed mogelijk ook, hoewel dat allicht per school zal verschillen.

In onze klas zat in groep 7 een meisje dat eerder was blijven zitten, en dat met haar tweelingzus in groep 8 de CITO-toets mee mocht maken. Uiteindelijk gingen zij beiden naar een (I)VBO-brugklas. Ik was enorm jaloers dat dit wél kon voor iemand die moeilijker kon leren, maar niet voor iemand die het juist te makkelijk vond. In haar geval schoot gewoon de begeleiding van de basisschool tekort, ze konden iemand met leermoeilijkheden minder goed begeleiden dan ze op het IVBO zouden kunnen. Een jaar langer basisschool had weinig meerwaarde. En omdat er vanuit school en ouders op tijd overlegd was om haar al in groep 7 de CITO te laten maken, kon zij vrij gemakkelijk doorstromen.

Groep 8 overslaan kan dus zéker, en om verschillende redenen. In z'n algemeenheid probeert men tegenwoordig wel vaker om niet teveel te versnellen, maar eerder een kind dat meer uitdaging nodig heeft, verrijkings- en verbredingsstof aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens aan, jouw reactie had ik niet eens gelezen en jij hebt het ook al over depressief worden. Er wordt veel te makkelijk gedacht over dat 'leuke groep 8 jaar'. Meiden die in groep 6/7 elkaar de haren in vliegen en ruzie maken en elkaar eind groep 8 huilend in de armen vliegen en elkaar best friends forever noemen en een paar maanden later elkaar al niet eens meer gedag zeggen. Moet je het daar allemaal voor doen?