Bestaan er basisscholen voor hoogbegaafde kinderen, en hoe worden deze genoemd?

Ik weet dat er speciaal onderwijs is voor kinderen die niet mee kunnen komen in gewoon onderwijs, maar nu vroeg ik mij af: is er ook speciaal onderwijs voor kinderen die erg goed kunnen leren? En hoe worden deze scholen genoemd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Speciale basisscholen voor HB kinderen is mij onbekend, de vorm die Gradje aanhaalde is bij meerdere Jenaplanscholen in de regio Eindhoven bekend ( o.a. door het grote aantal kinderen met ASS , mn Asperger) en in Sterksel is het Centrum voor Creatief leren. (www.creatiefleren.nl )
Wat veel belangrijker is dat een school signaleert dat een leerling uitgedaagd wil worden en daar vanaf de onderbouw aandacht aan geeft, o.a. door begeleiding en lesmateriaal.
Geen eindeloze herhalingen, dat de-motiveerd.
Veel materiaal is o.a. te vinden op www.schoolsupport.nl/Basisonderwijs/Hoogbegaafdheid.

Het beste antwoord

Er zijn er meer dan de Leonardoscholen. Mijn kleinzoon zit op een Jenaplanschool met een speciale afdeling voor hoogbegaafde kinderen. Ze krijgen hetzelfde onderwijs als de andere kinderen, maar aangevuld met andere gebieden (talen-wetenschap-persoonlijkheidstrainingen) om de uitdaging van leren te voelen. Mijn kleinzoon is in enkele weken veranderd van een lastige plaaggeest in zijn klas, tot een hardwerkende leerling, die eindelijk eens voldoende uitdaging krijgt en geen tijd meer heeft om lastig te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zijn bijvoorbeeld Leonardoscholen maar die werken heel anders dan speciaal onderwijs. Ouders moeten ook een flink bedrag meebetalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meer informatie kun je lezen op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leonardoschool