hoe kan ik kiezen wat ik later wil worden, als ik bijna alles leuk vind?

Ik zit momenteel op de 3 TL Havo, wil daarna naar de Havo en dan naar het HBO, maar ik zou niet weten welke richting ik op wil gaan, als ik ga afstrepen van wat ik wel en niet leuk vind en er komt een over, dan wil ik de volgende week weer iets anders.

In de zorg lijkt me niks en hou ook niet echt van taal (behalve Engels), ik hou meer van Wiskunde, commercie, Maatschappijleer, Aardrijkskunde & vooral economie, meer de beta vakken dus. maar hoe kan ik nou echt te weten komen wat ik later wil?

Voor mijn voorlopige vakkenpakket keuze heb ik de richting economie gekozen met Wiskunde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Leg je vraag voor aan de decaan. Als het namelijk echt niet duidelijk voor je is wat je wilt, kun je via de psychologische dienst ( die ook aan school verbonden is) een differentiële aanlegtest en een beroepsinteressetest doen, waaruit in elk geval een beetje een (breed) beeld naar voren komt. Je hebt sowieso nog een jaar om je verder te oriënteren, dus kijk desnoods ook bij verschillende opleidingen wat je trekt. Wat je later wilt worden hoef je (nog) niet precies te weten, maar in welke richting je het ongeveer moet gaan zoeken is een leuke opdracht om je dit en volgend jaar op te concentreren.

Als je vooral goed bent in betavakken, verdient het vermoedelijk zelfs aanbeveling na je HAVO gewoon door te gaan voor VWO ; kun je nog een jaar nadenken over wat je wilt gaan studeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

loi beroeps interesse test
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ik net geprobeerd en kwam uit op architect, wat grappig is, is dat ik dat al heel vaak aan dacht, ik vind wiskunde leuk en kan ook wel ontwerpen.
Je kan van een hobby je beroep maken. Trek je graag foto's, wordt dan fotograaf. Teken je graag, teken dan voor reclamespotjes of teken strips. Schrijf je graag, schrijf dan boeken of iets waar je veel moet bij schrijven. Werk je graag met computers, richt dan een computerzaak op of zo.

Je kan ook een beroep maken van iets dat je goed kan. Kan je veel talen spreken, dan kan je tolk worden, kan je goed wiskunde, word dan ingenieur. Zo kan je van veel dingen je beroep maken. Ik hou bijvoorbeeld van spreken voor een groep, en ik ben juf geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, maar het probleem is dat ik veel hobby's heb en dat ik veel leuk vind, ik maak vaak foto's (niet zomaar wat klikjes, maar bv natuurfotografie), ik teken graag en heb laatst een eigen computer gebouwd.
Neem een zo algemene studie. Zorg dat je stage loopt bij een groot liefst internationaal bedrijf. Zorg dat ze je willen aan nemen na afloop studie.
En ga dan kijken welke richting je op wilt. Want het gaat puur om het hbo papiertje. Bedrijfskunde is een populaire en vaak gevraagde studie