Management en Organisatie of Economie?

Ik zit in 3 VWO en moet mijn profielkeuze maken. Hij ziet er als volgt uit;

Gemeenschappelijk deel:
-Nederlands
-Engels
-Latijn
-Maatschappijleer
-Lichamelijke opvoeding
-Levensbeschouwing

profieldeel:
-Wiskunde B
-Scheikunde
-Natuurkunde
-Natuur, leven en technologie

Vrije deel:
-Frans
-Management en Organisatie óf Economie

Zoals jullie zien ben ik er nog niet uit of ik M&O of economie kies. Hebben jullie tips om te kiezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wil je gaan doen na het vwo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso naar de universiteit. Welke opleiding weet ik nog niet... Ik zat wel te denken aan Industrieel ontwerpen of Bedrijfskunde. Ligt eigenlijk nog helemaal open.

Antwoorden (4)

Bij de rest van het profiel zou ík kiezen voor economie. Dat past er gewoon net iets beter bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Management & Organisatie is eigenlijk bedrijfseconomie. Ik heb het altijd ervaren als een aanvulling op algemene 'gewone' economie, en vond m&o ook veel makkelijker (en misschien daardoor ook wel leuker) dan 'gewone' economie.
Ik denk echter wel dat algemene economie in de ogen van recruiters meer waarde heeft dan m&o. Vooral in het buitenland heb ik meermaals moeten uitleggen wat 'management and organisation' voor een vak is (zo stond het op mijn vertaalde diploma), en wat ik daar gedaan heb.
Gaat het eigenlijk om economie1 of economie12? Of zijn die aanduidingen weer verleden tijd :D?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je loopt iets achter Karel, economie is tegenwoordig gewoon economie. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht ik het niet.. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Economie is gewoon economie ;)
Bedankt voor het antwoord! Wat zou u kiezen: M&O of economie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je mij of Bliets? Ik zou waarschijnlijk voor economie gaan. Is concreter, hoef je niets uit te leggen. Iedereen weet direct wat het is en bovendien is het erg leuk! Bovendien, in deze tijden waar de wereldeconomie een prominente rol inneemt in het dagelijkse nieuws, kun je daar ook een waardevol inzicht in winnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde u. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn keuze zou overigens, mocht je daar ook in geïnteresseerd zijn, ook bij economie liggen. In mijn ogen waardevoller dan management en organisatie.
Ik zit in 5vwo en ik volg het profiel NT&NG wat dus inhoud dat de vakken Na, Sk, WisB en Bio verplicht zijn. We zitten dus een beetje in hetzelfde schuitje. Als keuzevak heb ik M&O gekozen, omdat mij werd verteld dat je hier veel meer aan hebt later. Ik heb dus geen Economie in mijn pakket. Economie is in mijn beleving erg gericht op het financiële (verbeter me als ik het fout heb), M&O is daarentegen juist gericht op de bedrijfskunde.

Als je specifiek denkt aan een vervolgopleiding als Econometrie of Accountancy dan is zou ik voor het vak economie kiezen. Ben je niet van plan een (directe) economische studie te kiezen dan zou ik ten alle tijden voor M&O gaan, omdat je daar te maken krijgt met bedrijfskunde en management. Aan bedrijfskunde en management heb je meer in zowel het dagelijks leven als in bijvoorbeeld technische studies.
Bijvoorbeeld bij technische studies op de Universiteit Twente wordt veel waarde gehecht aan bedrijfskundige kwaliteiten, omdat je dit vaak nodig hebt wanneer je binnen een bedrijf wilt opereren!

Het handigste is natuurlijk om zowel economie te volgen als M&O, maar als je zou moeten kiezen dan zou ik M&O aanraden!

Veel succes met je keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb hetzelfde profiel en heb daarbij beide vakken gekozen:

economie is vooral een wetenschap, je krijgt dingen als: "wat gebeurt er met de vraag als het aanbod wijzigt?" er zitten heel wat begrippen in die je leert.

M&O is wat praktijkgerichter: je krijgt les over welke hypotheken er zijn, hoe je een balans moet opstellen, en hoe de amsterdamse effectenbeurs werkt. Als je later bijv. accountant wil worden, kun je dit beter doen.

als je nog twijfelt, zou ik hetzelfde doen als wat ik gedaan heb: beide kiezen. Je zit wat langer op school, maar het heeft wel zijn voordelen. Ligt een van de twee vakken je totaal niet, of sta je een zware onvoldoende, dan laat je dat vak gewoon vallen, zonder dat er een man overboord is.