HBO staat voor Hoger BeroepsOnderwijs in Nederland. Je kunt naar deze opleiding na een MBO opleiding (=middelbaar beroepsonderwijs) of Havo (en natuurlijk ook vanaf het VWO).
Het is net een stapje lager dan de Universiteit.

Toegevoegd na 23 minuten:
Leergang betekent niets anders dan richting. Je hebt HBO leergang psychologie, onderwijskunde, marketingcommunicatie, etc...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is dit nu weer voor een antwoord? Ik vraag duidelijk wat HBO LEERGANG is, en dus niet wat HBO is of voorstaat....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, geen goed antwoord, daarom een min van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet de vraag duidelijker gesteld worden. Ditzelfde antwoord zou ook in mij opgekomen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik nam aan dat het woordje Leergang duidelijk was, maar HBO niet. Bedankt voor de minnen, ik heb het antwoord aangevraagd.
En erika22: een reactie als "wat is dit nu weer voor een antwoord?" komt niet zo heel prettig over. Je kunt ook gewoon zeggen wat je bedoelt zonder gelijk boos te worden hoor... We zijn allemaal maar mensen en communicatie (zeker geschreven woord) is niet altijd even makkelijk en duidelijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens staat in de trefwoorden alleen HBO en studie dus ik dacht dat dat het belangrijkste was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry als je dat als onprettig heb ervaren.. dat was niet mijn bedoeling, bij nader inzien, snap ik dat het wel zo over komt. Maar ik baal een beetje van goeie vraag de laatste tijd, het lijkt soms wel alsof mensen de vraag niet goed lezen, en antwoord geven om punten te krijgen, vandaar mij reactie. ik snap wat het woord leeggang is, maar ik vraag me serieus af wat HBO leegang is, wat is bijvoorbeeld je niveau als je azn diploma hebt gehaald? is dat dan ook HBO niveau? kan en mag je dan beroepen in jouw 'studierichting' uitoefenen op hbo niveau?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses aanvaard erika22.
Inderdaad heb je als je een HBO leergang (dus HBO richting) hebt gedaan een HBO diploma en dus HBO niveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het is net een stapje lager dan de universiteit." Zullen we daar maar een 'behoorlijk stapje' van maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
behoorlijk nog wel? hahaha universiteit is totaal anders dan hbo en totaal niet te vergelijken.