wat te doen bij een foute stagebegeleidster?

wie weet hoe je het beste kunt reageren op een foute stagebegeleidster. Ik ken zo iemand die de opleiding wil stoppen; voortdurend wordt ze gebaasd, cadeautjes voor alle mensen van het werk worden door begeleidster toegeëigend. De stagiaire moet de brieven schrijven omdat begeleidster niet kan spellen ook hier geen waardering omdat begeleidster het zo draait dat ze de brieven zelf schrijft. De stagiaire is afhankelijk van de beoordeling de opleiding heeft al gewaarschuwd dat je er niets aan kunt doen. Welke houding kan ze nu het beste aannemen om door deze tijd heen te komen zonder er mentaal aan onder door te gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Wat je kan doen bij een foute stagebegeleider, is enerzijds zorgen dat je je eigen doelstellingen toch haalt (zie de andere antwoorden), maar anderzijds kun je deze kwestie ook aanhangig maken bij de organisatie, vanuit een maatschappelijk oogpunt.

Ik heb eens te maken gehad met een narcistische begeleidster. Zij kwam heel sterk en bazig over, en haar collega's volgden haar als schoothondjes. Ze straalde heel veel zelfvertrouwen uit. En zo kreeg ze het zelfs voor elkaar, om mij -ik gedroeg mij voorbeeldig en had een geldig kaartje!- toch uit een voorstelling te laten zetten!
Ze had dus een soort hypnotisch vermogen om mensen dingen tegen beter weten en tegen hun gevoel in te laten doen. Maar haar mentaliteit was giftig.

Uit onderzoek blijkt, dat dit soort figuren maar al te vaak ook de directie om de tuin kunnen leiden.
Dat is niet goed voor het bedrijf.

Wat je dus kan doen, is nauwgezet en precieselijk opschrijven wat er gebeurt. Geef jouw visie van het gebeurde, en maak zo een rapport voor de directie.
Men zal niet gewend zijn, om een rapport over het slechte functioneren van een medewerken, uit de handen van een stagiaire te ontvangen. Dat zal dus extra aankomen!
Je bent als stagiaire een beetje een buitenstaander, en de directie zal kritiek door een buitenstaander zwaarder opnemen.

In mijn bovengenoemde geval, heb ik een uitvoerig rapport geschreven, en toegestuurd aan een persoon die over de instantie ging. Dat was een hoge beleidsambtenaar.
De uitslag: de bewuste persoon is daar weg!

Klagen helpt dus. Maar klaag bij de persoon die bevoegdheid heeft, en zorg voor een gedegen rapport.

Op de een of andere manier is dit ook heel goed voor jezelf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Probeer via school wat te regelen. Zij zijn daar namelijk verandwoordelijk voor dat je stageplaats naar behoren functioneerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen min van mij, maar ik ben het met je oneens. Vaak is het zo dat je zelf een stageplek moet zoeken die is aangesloten bij bijvoorbeeld aequor of calibris (er zullen er meer zijn) Deze zijn ook getoetst door voorgenoemde en dus niet door school. School is dan ook niet verantwoordelijk voor je stage en voor wat daar gebeurt. Wel kun je samen met je docent of werkbegeleider een gesprek hebben op stage om te kijken hoe beide partijen de situatie zien en hoe deze eventueel opgelost kan worden.
Gewoon vriendelijk blijven en je tanden op elkaar bijten tot je tijd er op zit,

Verder is het altijd een mogelijkheid om met je mentor te gaan praten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vervelende aan een stagiair zijn is dat je volledig afhankelijk bent van je stagebegeleider.

Je kunt dit probleem op school aankaarten en er kan een gesprek plaatsvinden, maar feit blijft dat je begeleider je kan maken en breken.

Je kunt dus eigenlijk 2 dingen doen

1. Een gesprek aangaan met je begeleider en eventueel een docent (of werkbegeleider)

voordeel: Iedereen kan zijn zegje doen, eerlijk zijn en gaan er aan gaan werken om een gezellige sfeer te creëren

Nadeel: Je stagebegeleider kan zich "verraden" voelen en wil je laten weten dat hij/zij het voor het zeggen heeft door nog vervelender te gaan doen

2. Stoppen met je stage

voordeel: Je bent van je begeleider af en kunt een nieuwe stage zoeken waar je een nieuwe start kunt maken.

nadeel: Je loopt weg voor je probleem. Nu kan dit, maar later in je werk kom je dit ook tegen en zul je hier mee om moeten gaan want geloof me: je neemt niet zomaar ontslag. Daarnaast is het lastig om in deze tijd van het jaar een stageplek te vinden die je leuk vind.

Succes en veel wijsheid gewenst.

ps: Ga niet achter de rug van de begeleider om praten met collega's over de begeleider. Er zitten altijd collega's bij die je naar de mond praten en vervolgens gaan slijmen bij de begeleider.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kun je als stagiaire weinig aan doen. Je zult gewoon je tijd zo goed mogelijk uit moeten dienen, en hopen dat je als je een echte baan hebt, niet zulke mensen tegenkomt. Want die zijn er altijd en overal.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat een stagiair afhankelijk is van zijn/haar begeleider betekend nog niet dat deze over zich heen hoeft te laten lopen.
anneliez
12 jaar geleden
We horen maar een kant van het verhaal he
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar daarover zeg je niks in je antwoord. Je antwoord slaat ook alleen op wat VS geschreven heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook als je maar 1 kant van het verhaal hoort blijft dat zo als je simpelweg je tijd uit zou zitten en je snavel niet los trekt lijkt me. geeft de persoon in kwestie wel aan wat haar kant van het verhaal is komt er waarschijnlijk feedback van de stagebegeleider. en zo niet? dan is er des te meer info om aan school door te geven zodat deze kunnen vragen hoe de vork in de steel zit.
spontaan een tussentijds evaluatie gesprek aanvragen en je van de domme houden. vragen of ze een keer wat anders mag doen dan het schrijven brieven, en waarom hier geen waardering voor gegeven wordt.
vraag wat de regels zijn over cadeautjes van clienten omdat ze niets mag houden.

stagiaires zijn bijzonder goedkope krachten, en bepaalde mensen maken hier misbruik van, helemaal omdat ze een bepaalde machtspositie hebbenen de stagere afhankelijk is van zo'n persoon.

afhankelijk opstellen en zorgen dat je afhankelijk bent is dus wat anders. denk dat vriendin moet nadenken wat ze wil
-of ze geeft aan wat er speelt met het risico dat er naar een andere stageplaats gezocht moet worden (dit kan ze overigens alvast gaan doen?)
-of ze accepteert dat dit soort mensen bestaan en ze zingt haar tijd daar uit en laat het over haar kant gaan.

(ben zelf destijds voor de eerste optie gegaan) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De school moet toch echt weten dat dit geen goed stageplaats is, want op deze manier doet jouw vriendin niet voldoende praktijkervaring op voor haar examen. Er moet een goed contact zijn tussen de school en de stageverlener. De stageverlener kan bezoek verwachten van de school en de stageverlener moet ook een rapport bijhouden van de vorderingen van de stagiaire. Als de stagiaire niets leert en alleen maar gratis hulpje gebruikt wordt, dan zal de school hier zeker tegen optreden en jouw vriendin ook aanraden een andere stageplek te gaan zoeken. Tot die tijd moet ze het nog even uitzitten, want zonder stage geen BBL, zo is dat nu eenmaal. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord. Helaas is het zo dat school er niks aan kan doen behalve dan inderdaad het advies geven om een andere stageplek te zoeken. Tis toch treurig dat sommige stagiairs zo misbruikt worden.