Hoe kan ik het woord dienen anders gebruiken? Zie uitleg

Ik moet een uitleg/ander woord hebben voor het woord dienen in ze van : De jongens DIENEN veel sneeuw te hebben voor langlaufen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Dienen anders gebruiken in een andere zin off in een andere betekenis?
Of wil je weten wat dienen betekent. Dat is dus juist het omgekeerde.
Wat wil je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behoeven ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrachtwagenchauffeurs dienen regelmatig rustpauzes te hebben om veilig te kunnen rijden. Een vrachtwagenchauffeur -en zijn baas!- kan hier wat aan doen; de jongens kunnen niets aan die sneeuw doen, en er bestaat ook geen aanspreekbare god van de sneeuw. Je gebruikte het woord dienen verkeerd, goed van je om dit na te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel plusjes dient een vraagsteller te krijgen om tevreden het elfstendtochten-loze weekend in te gaan? Van mij krijg je er alvast eentje om je goed humeur op te krikken ;-) Have Fun!

Antwoorden (4)

Nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In deze zin kun je 'moeten' gebruiken en 'te' kan je dan weglaten. En ik zou 'voor' veranderen in 'om te'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de zin helemaal omgooit kan je het ook anders omschrijven: "Om te kunnen langlaufen is voor de jongens veel sneeuw onontbeerlijk". Maar als je alleen het werkwoord *dienen* wilt vervangen en de zin hetzelfde wilt houden, dan kan het worden: "De jongens verlangen veel sneeuw te hebben voor [sic; beter is: om te] langlaufen".
Amadea
12 jaar geleden
Oeps dat is wel een heel eigenaardige zin hoor.
Daar 'dient' aan gesleuteld te worden als je het mij vraagt ;-)

Ik ga dus voor een andere 'uitleg' in plaats van enkel maar een ander 'woord'

Je zou onder andere kunnen schrijven:

Een dik pak sneeuw is noodzakelijk om de jongens comfortabel te laten langlaufen.

...

Indien je enkel de woorden 'dienen te hebben' zou vervangen door bijvoorbeeld 'behoeven' dan zou jouw zin nog steeds met haken en ogen aan elkaar hangen.

Maar misschien is jouw leerkracht op school wel anders opgeleid dan ik en steekt het verder niet zo nauw?

Succes ermee!