is er een volwaardige manier om van mbo naar vwo te komen?

ik hoorde dat LOI niet echt de beste keuze is namelijk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van mening bent dat je over de capaciteiten beschikt om een universitaire opleiding te gaan doen, hoe ben je dan ooit op het MBO terecht gekomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets, er zijn zoveel verschillende redenen waarom iemand naar het MBO is gegaan, terwijl diegene misschien zelfs makkelijk VWO had aangekund. Denk aan een slechte thuissituatie bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er zoveel verschillende mogelijke redenen zijn, ben ik heel benieuwd naar de daadwerkelijke reden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom is mijn persoonlijke rede ertoe belangrijk om tot de oplossing te komen van de vraag? krekatos heeft het in ieder geval bij het juiste eind, en ik geloof dat ik meer in mijn macht heb dan mbo,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook genoeg laatbloeiers, bij wie VWO er op 12- of 13-jarige leeftijd echt niet inzit, maar die op 20-jarige leeftijd wel HBO of WO kunnen. Heeft ook met je werkhouding, concentratie, motivatie, en inderdaad omstandigheden te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat wordt sowieso KEIHARD studeren;)
maar waar een wil is is een weg!

Antwoorden (4)

Ja, dit heet bij Gilde opleidingen 'VAVO'. In 37 weken kan je een VMBO-T, Havo of VWO diploma halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar het VWO is niet logisch. Dan ga je namelijk van tertiair naar secundair onderwijs. Je bedoelt wellicht naar WO, oftewel universiteit?

Na een MBO-4 opleiding kun je naar de HBO. Na je propedeuse HBO kun je starten aan een universiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is wat je wilt bereiken. Aan alleen een VWO-diploma heb je niet zoveel, als je een universitaire opleiding wilt doen, kun je vaak beter via het HBO gaan.

Als je net begonnen bent op het MBO, zou je nog kunnen overwegen om terug te gaan naar de HAVO, en daarna ofwel je HBO-propedeuse halen, of na HAVO nog VWO doen. Je kunt ook staatsexamens doen inderdaad, o.a. via LOI of ander afstandsonderwijs. Of volwassenenonderwijs.

Wat je ook kunt doen, is vanaf je 21e een toelatingsexamen doen voor HBO of universiteit. Dat kan niet bij elke opleiding. Of je kunt je inschrijven bij de Open Universiteit, daar hoef je geen vooropleiding voor te hebben, je moet alleen minstens 18 zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry misschien ben ik een beetje onduidelijk ook, de rede was namelijk dat ik sociologie wil studeren aan de Uva en daar moet je de vooropleiding vwo hebben, ik heb vmbo-tl en nu mbo achter de rug, dus terug naar havo zit er niet echt tussen vandaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een HBO-propedeuse dan? Het verschilt wat per studie, maar zeker als je een gerelateerde HBO-opleiding doet, geeft dat bij de meeste studies ook toegang tot WO. Je zou kunnen kiezen voor social sciences op het HBO, SPH, of iets anders in die richting?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je gaat je propedeuse psychologie halen aan de OU, maar dat moet je echt liggen hoor. Dat is volledig thuis studeren, en misschien juist als je van het MBO komt, niet het meest geschikt. Of thuis studeren moet jou echt aantrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thuis studeren is niet de aller beste keuze als ik eerlijk zou zijn, ik heb een mail gestuurd naar Uva om te vragen of er nog andere mogelijkheden zijn zoals jij zegt inderdaad een propedeuse jaar doen en wlke voor hun dan geschikt zou zijn, mis je niet enorme gaten in wiskunde en taal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor sociologie heb je qua wiskunde vooral statistiek nodig, en dat zou inderdaad lastig kunnen zijn. Je kunt een zomercursus doen eventueel. Wiskunde op VWO-niveau dicht niet direct dat gat trouwens, al zou het wel helpen. Maar statistiek is een klein onderdeeltje van wat je op het VWO zou krijgen, ik denk dat het voor sociologie zinniger is om bijvoorbeeld een extra cursus statistiek te doen dan om je wiskunde op VWO-niveau te halen. Taal is iets wat je vooral moet liggen. Je hebt wel Engels echt nodig, omdat veel leerboeken in het Engels zijn. Spreken, schrijven en luisteren is wat minder relevant, maar lezen moet je wel kunnen. Als je gemotiveerd bent, is ook dat te leren hoor: veel engelstalige boeken lezen de komende tijd, dat helpt echt. Wat heb je eigenlijk gedaan voor MBO-opleiding? En hoe oud ben je? Als je al 21 bent, kun je misschien wel gewoon via een colloquium doctum (21+ toets) toegang krijgen. Als je die haalt, hoef je niet de juiste vooropleiding te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grafische vormgeving mbo, mijn woordenschat voor engels schijnt op niveau te zijn maar begrijpend lezen op mbo niveaus ik ben bijna 21 en ik weet zeker dat ik zal zakken voor de toets vanwege de proefexmens voor mbo die ik net heb afgelegd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de loopbaan die ik in gedachten had was van mbo grafische vormgeving naar de kunst academie rietveld te gaan waar ze een basisjaar hebben wat als een losstaand iets beschouwt word. Daarna naar sociologie aan de uva, maar op rietveld krijg je geen wiskunde of überhaupt iets wat van nut is voor de toelating op de uva. het word een beetje lastig gemaakt want je kan ook maar 1 hbo kiezen met subsidie en ik heb het niet echt breed, heb ook al gevraagd hoe het met leningen zit net, van de ing hoorde ik dat je eerst je propedeuse jaar met 60 punten moet hebben behaald om een lening aan te kunnen vragen van 5000. ik dacht dat op een soort spaarrekening te zetten als bouwsteentje voor de sociologie opleiding daarna. ik wou dat de loterij eens op andere plekken viel waar het anders gebruikt word dan een zwembad :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je nog wat bij te spijkeren hebt tot je zover bent dat een sociologiestudie haalbaar is. Via hbo lijkt dan het meest voor de hand liggen, ook omdat dat de meest letterlijke tussenstap is tussen mbo en universiteit. Jammer dat je geen gerelateerde mbo-opleiding hebt gedaan, dan zou dat mogelijk nog aanknopingspunten bieden. Engels is wel op te krikken tenzij je simpelweg slecht bent in vreemde talen, maar ik begrijp dat dat het probleem niet is. Dat is voor veel studenten een struikelblok hoor, en zijn ook zat mensen met een VWO-diploma die erg veel moeite hebben met de engelse studieboeken. Maar veel lezen helpt zeker, en je kunt altijd nog losse cursussen volgen. Wiskunde is denk ik een groter probleem, als ik jou was zou ik de tijd die je gebruikt om bijvoorbeeld een hbo-propeuse te halen, ook gebruiken om alvast een cursus statistiek te gaan volgen. Informeer ook even bij de UvA hoe hun statistiekonderwijs in elkaar zit: sommige uni's zitten veel meer op de toegepaste statistiek, dan moet je vooral leren werken met statistische computerprogramma's als SPSS, en anderen geven echt nog het ouderwetse statistiekonderwijs, waar ik ook gewoon ronduit slecht in ben. En studeren is duur ja. Is deeltijd-hbo geen optie om mee te beginnen, zodat je er meer bij kunt werken? Daarmee spaar je ook nog de jaren dat je eventueel nog recht hebt op studiefinanciering (hoe zit het daar eigenlijk mee?) Je moet dan wel meer zelfstandig werken, dus ik weet eigenlijk niet of dat de beste optie is. Het verschil tussen mbo en hbo is al redelijk groot met betrekking tot zelfstandig werken, en deeltijd vraagt nog even iets extra's van je. Je kunt er wél meer bij werken, dat maakt het al een stuk betaalbaarder. Is het anders nog een optie om eerst één of twee jaar te werken om te kunnen sparen voor je studie?
Als je mbo hebt heb je meestal ook een mavo diploma. Als dit het geval is kan je van mavo naar havo en van havo naar vwo. Dit kun je doen op het volwassenen onderwijs.

Als je geen mavo diploma hebt heb je wel een overgansbewijs van bijvoorbeeld 3 naar 4 havo. Dit is hetzelfde als een mavo diploma. Hiermee kan je volgens mij ook bij het volwassenenonderwijs verder mee gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
De meest logische route is om van het Mbo (niveau 4) naar het hbo te gaan en dan naar het WO. Dit hangt er vanaf wat je ermee wilt gaan doen. Wil je naar het VWO om een vwo diploma te halen of wil je daarna een universitaire opleiding doen?