In het najaar van 1989 was er door de glasnost- en perestrojka-politiek van Gorbatsjov vanuit de Sovjetunie een vrijheid gekomen in de Oostbloklanden. Mensen gingen meer en meer de straat op om politieke vrijheid. Via Hongarije was het intussen al mogelijk naar West-Europa te vluchten.

De Oost-Duitse autoriteiten besloten daarop om de Oost-Duitse bevolking de mogelijkheid te geven naar het Westen te reizen, in een grotere mate als dat mogelijk was daarvoor. Immers, na de bouw van de Berlijnse Muur in 1961 konden Oost-Duitsers nauwelijks nog naar West-Berlijn of West-Duitsland reizen.

Bij de persconferentie die gegeven werd op 9 november 1989 over dit onderwerp (meer mogelijkheden van vrij reizen), vroeg een journalist vanaf welke datum het mogelijk was. De persvoorlichter wist het niet en zei: 'Vanaf nu.' Massaal stormde de massa naar de Muur. De bewakers besloten niet te schieten, omdat ze te weinig kogels hadden... De Muur viel diezelfde nacht.

Na deze omwenteling van november 1989 (Die Wende) viel de enige bestaansreden voor de DDR (Oost-Duitsland) weg. De Hereniging werd voorbereid. Een problemen moesten nog opgelost worden.

Zo was de munt van Oost Duitsland internationaal gezien een waardeloze munt. Ook waren er Russische soldaten op Oost-Duitse bodem. Polen was bang dat het nieuwe Duitsland de voormalige gebieden van het Duitse Rijk (afgenomen na de Tweede Wereldoorlog) in het oosten (nu dus stukken land in Polen) terug wilde hebben. De problemen werden één voor één opgelost.

De Oostmarken konden tegen een gunstige koers gewisseld worden, de Russen werden afgekocht, en Polen werd (nogmaals en dit keer definitief) de Oder-Neissegrens gegarandeerd. Op 3 oktober 1990 was het zover en werd de DDR door de Bondsrepubliek Duitsland geabsorbeerd.

Het grappige is dat officieel de DDR nooit is opgeheven. De verschillende Oost-Duitse deelstaten zijn toegetreden tot de Bondsrepubliek (West-Duitsland), waardoor de DDR gewoonweg geen grondgebied meer had en heeft.

Waarom is gekozen voor 3 oktober en niet voor de historische datum van 9 november waarop de Muur viel? Diezelfde 9 november was in 1918 de dag dat de Keizer vluchtte en WO I feitelijk stopte en was in 1938 de Kristalnacht, de nacht waarop joodse winkels werden aangevallen... Daarom werd niet vastgehouden aan deze datum.

Toegevoegd na 1 minuut:
* Een aantal problemen moesten nog opgelost worden.