Kan ik van het MBO nog naar HAVO?

Ik zit nu op een mbo opleiding, maar dat bevalt me echt niet. nu wil ik graag naar havo willen, ik weet dat het mogelijk is, ik ben geslacht voor me VMBO-tl opleiding met 7 vakken, dus 1 meer dan normaal.

Maar het probleem is me leeftijd. ik ben nu 17 jaar en wanneer het volgende school jaar begint ben ik 18 en dan kom ik pas in de vierde. ik heb een beetje rond gekeken op het internet maar heb nog niet egt duidelijk antwoord gekregen, dus daarom vraag ik het hier.

dus samengevat, is het mogelijk om van MBO naar HAVO te gaan als je 18 bent.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, zit hier met een zoon met hetzefde probleem. MBO valt zo tegen......als we dat geweten hadden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan met 18 wel vavo doen trouwens, volwassenen onderwijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geslacht??? Lieve hemel... wat erg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest ook even heel erg lachen dat je geslacht was voor je vmbo-opleiding! Foutje kan gebeuren hoor;)

Antwoorden (4)

Als ik het antwoord moet gokken, gok ik dat je op een particuliere school terecht zult komen en schoolgeld moet betalen.

Ik zou een afspraak maken met je mentor van de vorige school. Hij zal het wel weten.

In mijn ogen is een afgeronde MBO opleiding meer 'waard' dan een Havo zonder vervolgopleiding. Wat dat betreft zou je moeten overwegen om desnoods een andere MBO opleiding te gaan doen.

nb: Je schrijft in plaats van geslaagd, geslacht en in plaats van echt, egt - wat was je cijfer voor Nederlands?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mbo-diploma staat gelijk aan havo-diploma wanneer je naar het hbo wilt, natuurlijk is het fijn om een hbo-opleiding te kiezen die aansluit op je mbo-diploma. Maar inderdaad, qua werk is een mbo-diploma meer waard dan een havo-diploma, omdat je natuurlijk iets meer 'gespecialiseerd' bent.
Met 18 jaar kan je naar vavo, volwassene onderwijs en daar je havo diploma halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag op het ROC waar je nu zit of je VAVO kunt doen. Aan de andere kant: je hebt niet voor niks VMBO gedaan, blijkbaar zat HAVO er niet in. Je hebt er ook niks aan om HAVO te proberen en vervolgens niet te slagen. Dan ben je bijna 20 en heb je nog steeds niks. En stel dat HAVO (of VAVO) wel lukt, dan heb je nog steeds geen beroep geleerd. Met HAVO alleen kun je niet aan het werk.
Misschien kan je beter op zoek gaan naar een MBO opleiding die wèl bij je past. Er zijn veel MBO niveau 4 opleidingen die je in 3 jaar kunt doen. En als je nu op een MBO opleiding zit die niet bij je past betekent nog niet dat er geen andere MBO opleidingen zijn die wel bij je passen. Je hebt een coach (of studiebegeleider) die je hopelijk verder kan helpen met je zoektocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals in andere antwoorden genoemd, is er de VAVO, dat is voor volwassenen. Als je een vmbo-diploma hebt, kan je sowieso naar de havo, ook al ben je 18. Ik had trouwens in mijn 5e jaar van de havo iemand in de klas zitten die 19 was, dus leeftijd maakt niet echt uit (hij was dan een aantal keer blijven zitten). Ga eens een afspraak maken op je school met iemand die zich over zulke dingen buigt, hij kan je vast meer vertellen.
Als ik jou zou zijn, zou ik eens goed op internet gaan kijken. Welke mbo-opleidingen zijn er? Wat lijkt je leuk? Ga eens naar een open dag en loop daar de school door en kijk eens wat je leuk lijkt. Misschien kom je iets tegen waarvan je het bestaan niet wist. Zo volg ik nu ook een opleiding waarvan ik het bestaan wel wist, maar ik had me er niet in verdiept, dus ik dacht altijd dat het een saai beroep zou zijn, maar inmiddels vind ik het hartstikke leuk en interessant!
Uiteindelijk heb je met een mbo-diploma meer kans op werk. Met een havo-diploma kom je misschien ook wel aan het werk, maar meer in de trant van kassière. Tenzij je na de havo nog door wilt studeren op het hbo, dan zou je beter wel havo kunnen doen. Al kan je met een mbo-diploma ook op het hbo terecht, en al helemaal wanneer je een hbo-opleiding hebt die op jou mbo-opleiding aansluit.
Het is een moeilijke beslissing die je uiteindelijk zal moeten nemen, maar het is wel grotendeels voor de rest van je leven! Succes en sterkte.