Zijn er grote verschillen tussen Gymnasium en Atheneum?

Ik zit in Atheneum 3 en ik merk niet grote verschillen tussen Atheneum en Gymnasium. De Gymnasium leerlingen komen bij Gecoordineerde Proefwerken zelfs slechter uit de bus dan Atheneum. De Gymnasiasten(?) beheersen alleen de latijnse taal in tegenstelling tot de Atheneum leerlingen.
Is er een wezelijk verschil bij andere scholen of over het algemeen tussen Gymnasium en Atheneum

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trefwoorden
atheneum gymnasium iphone school universiteit voetbal
?? voetbal? iphone??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL, was precies wat mij opviel :-)
ItisILeClerc
12 jaar geleden
gymnasiasten krijgen ook kansberekening

Het beste antwoord

Over het algemeen krijgen ze dus andere vakken erbij waardoor ze soms wat tijd inleveren bij de vakken die je ook op het atheneum hebt maar elke school kan anders zijn. Zij moeten dus meestal meer doen in minder tijd (ook meer huiswerk door meer vakken en dus soms minder lestijd van sommige vakken).

Op zich krijgen ze in principe niet meer wiskunde ofzo.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat ze dus lagere cijfers halen bij sommige gecoordineerde proefwerken kan dus komen dat ze toch daar net wat te weinig tijd aan hebben besteedt in de les of gewoon zelf met het huiswerk. Gymnasiasten zijn ook mensen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de bovenbouw verdwijnt dat verschil in aantal vakken. De gymnasiast heeft dan dus latijn of grieks ipv. Frans of Duits. In de bovenbouw is er dus nauwelijks verschil tussen gymnasium en atheneum. Al zullen de gymnasiasten dan vast zeggen dat latijn zoveel moeilijker is dan Frans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Latijn en Grieks uiteraard ook met hoofdletter ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kiest geen Latijn of Grieks in plaats van Duits of Frans, aangezien ja naast Engels ook een moderne vreemde taal moet kiezen. Aangezien Latijn en Grieks geen moderne talen zijn, moet je dus naast Latijn of Grieks ook Frans of Duits kiezen. Je hebt dus een vak meer. =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed

Andere antwoorden (5)

Behalve een verplichte oude taal als.Grieks of Latijn is er nog een verschil in het vakkenpakket,.gymnasium heeft klassieke culturele vorming ipv of naar ckv.
Het laatste verschil zit m in het tempo van leren wat er verwacht wordt, bij gymnasiasten ligt dit hoger.

Toegevoegd na 1 minuut:
Naar is naast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons op de opleiding kreeg je op het gymnasium zowel latijn als grieks en op het atheneum niet. Dat was het enige verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het niveau is op het VWO hetzelfde, dus atheneum en gymnasium zijn even moeilijk (of gemakkelijk); het enige verschil zijn de vakken zoals Latijn en Grieks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verschillen tussen de diverse profielen welke je kunt kiezen zijn groter dan die tussen gymnasium en atheneum. Het niveau op dezelfde school tussen atheneum en gymnasium is gelijk (in principe tenminste, soms worden de betere docenten voor het gymnasium gezet).

Als je de school beoordelingen (elsevier en trouw bv) leest zul je wel zien dat er tussen verschillende scholen flinke verschillen in resultaten zijn. Ook in de gemiddelde resultaten voor het landelijk examen. Daarmee blijkt het ene atheneum in een stad beter te kunnen zijn dan het andere gymnasium, omdat ze beter les geven of betere leraren hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger duurde de HBS (zeg atheneum) 5 jaar en gymnasium 6 jaar. We moesten dan wel ruim 5 1/2 dag per week naar school. Op het gymnasium werd grieks en latijn gegeven en geexamineerd. Hoewel er in de lessen op het gym wat meer griekse geschiedenis en zo werd gegeven, waren op Grieks en Latijn na de eind examensvan Gym en HBS geheel identiek.