Wiskunde B of A?!

Hallo mensen,

Ik sta voor een moeilijke keuze: in wil erg graag wiskunde B doen, maar ik sta maar een 6,7 voor wiskunde en ik moet er nu al erg veel voor doen..... Wat raden jullie mij aan?

PS. Ik wil ook Natuurkunde erbij doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet het niet zeker, daarom een reactie.
Maar bij ons op school zit wiskunde B standaard bij natuurkunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@menjy Dat is niet standaard meer zo, het wordt wel hard aangeraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wiskunde A en natuurkunde gedaan, prima te combineren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ik heb dat ook gedaan: ging prima!

Antwoorden (8)

natuurkunde en wiskunde B lijkt mij een logische combinatie.'

Vooral bij wiskunde B moet het kwartje vallen, zodra het valt schieten je cijfers omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi!
Overleg met je docent en je ouders!
Als jij bereidt bent je 100% in te zetten voor wiskunde B, verwacht ik dat het wel zal lukken, al wordt het heel lastig!
Wiskunde A is niet perse makkelijker, het is vooral anders (ik heb ze allebei gedaan, eerst WisB, daarna WisA omdat ik geen zin had in WisB)
Als jij weet dat je een studie wilt gaan doen waar je WisB voor nodig hebt, dan hoef je het niet perse te kiezen. Je kan ook na school nog een opleiding volgen voor WisB, dus laat daar je keuze niet helemaal vanaf hangen. Natuurlijk is het wel mooi als je het meteen met de rest van je school mee kan pikken.
Maar zoals ik al zei: overleg met je docent en ouders en mentor!

Wat natuurkunde betreft: het wordt een stuk moeilijker in de bovenbouw van het VO. Bij ons in het cluster gingen de cijfers gemiddeld 2 punten naar beneden. Het is vooral heel veel werk. Maar ook hier zou ik even overleggen met je docent en ouders.
In elk geval is natuurkunde ook te doen met WisA. Veel van mijn vrienden hebben dit gedaan, ikzelf ook.

Succes met je keuze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel kort door de bocht.
Als je een exact vak studeert MOET je wiskunde B hebben.
Dat hoef je niet met je leraar te bespreken. Aan wiskunde A heb je dan TOTAAL niets!

Toegevoegd na 3 minuten:
Wiskunde A is dan zoiets als Russisch leren als je timmerman wilt worden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke dank jullie wel. Ik heb nu een E&M profiel met de keuze vakken natuurkunde en Frans. Voor natuurkunde sta ik een 7,8 en voor wiskunde een 6,7. Ik zit in 3 gymnasium en ben bereid er alles aan te doen om wiskunde b te volgen. Vraag is of ik dit aankan omdat ik nu al veel werk moet verrichten om een 6,5 te halen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker niet verplicht nog onmogelijk om het zonder te doen.
Reddie
12 jaar geleden
Voor Natuurkunde en Scheikunde moet je:
- Dierentieren en Integreren
- Mechanische, Elektrische en Magnetische Krachten berekenen
- Snelheden en versnellingen berekenen
- Energie berekenen
Etc, etc. Dat zit niet in wiskunde A.
Afgelopen jaar heb ik scheikunde gestudeerd.
Dat is wiskunde (B), Natuurkunde, en tenslotte ook nog scheikunde.
De helt van mijn jaargenoten had er ook behoorlijk moeite mee. Maar zonder wiskunde B is deze studie niet te volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin dat je zonder wiskunde A deze dingen niet zou kunnen!
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is, is wel een omweg.
In elk geval zou ik geen wiskunde b gaan doen als je het niet aan kan, zoals ik al zei: na je school kan je een "opleiding" volgen om dit bij te spijkeren, ik ken mensen die dit hebben gedaan en die doen het hartstikke goed op de universiteit (1 van die mensen doet aardwetenschappen, natuurkunde en fysische geografie in 1, bèta en doet het met veel plezier én resultaat)
Reddie
12 jaar geleden
TimTreiher wil er natuurkunde bij doen (zie vraag).
Ik beweer dat dat zonder wiskunde B niet kan. Je hebt natuurlijk gelijk dat je alles later kunt doet.
Ik ben op mijn 66ste met scheikunde begonnen aan de RUU Utrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb natuurkunde gedaan met WisA..
En zoals ik al zei: dat ging prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Dierentieren en Integreren
Ondanks dat ik dierentieren een geweldig woord vind, denk ik dat je differentiëren bedoeld. Dit wordt ook bij wiskunde A geleerd. Integreren heb ik niet hoeven doen met natuurkunde.

- Mechanische, Elektrische en Magnetische Krachten berekenen
- Snelheden en versnellingen berekenen
- Energie berekenen
Dat wordt allemaal geleerd bij natuurkunde, niet bij wiskunde. Mocht er een wat lastige formule of iets dergelijks bijzitten, dan kan je natuurkunde docent dit prima uitleggen. Waar je denk ik wel gelijk in hebt is dat het, ook qua inzicht, een stuk beter is om wis b te hebben. Een studie scheikunde valt natuurlijk niet te vergelijken met natuurkunde op het VWO.
Wiskunde A is iets heel anders dan wiskunde B, dus je kunt niet vanaf je cijfer 'wiskunde' kijken wat je moet gaan kiezen.
Ik heb zelf voor Wiskunde A gekozen, omdat ik economie en statistieken leuk vind. Als je het leuk vind om met driehoeken bijvoorbeeld te rekenen is wiskunde B beter.
Voor natuurkunde zou wel wiskunde B het makkelijkste zijn. Sowieso zal ik even met je docent overleggen. Good luck;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overleg goed met je decaan. Die kan je heel vaak helpen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ook Natuurkunde wilt doen is Wiskunde B handiger. Wiskunde A is vooral statistiek en kansberekening. Bij Wiskunde B werk je veel met grafieken, inhoud en formules.
Een gemiddeld cijfer zegt niet waar jij beter in bent. Het beste kun je met je wiskundedocent samen kijken welke onderdelen je het beste kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De onderwerpen die bijde beide soorten wiskunde worden behandelt zijn redelijk verschillend. Ik zit zelf in vwo5 en doe wiskunde a, de onderwerpen zijn oa kansrekenen, periodieke verschijnselen en getallenreeksen dat soort dingen). Vraag aan je docent welke onderwerpen bij welke wiskunde horen en beslis wat je het leukst vind\beste kan

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens mij sluit wiskunde b trouwens het beste aan bij exacte vakken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als lector GAM (general applied mathematics) heb ik toch wel ervaring met de verschillende facetten van wiskunde en waar die toe te passen...

Ten eerste, realiseer je dat wiskunde A en B in principe qua moeilijkheid NIET vergeleken kunnen worden. Dit is zeer persoonlijk.

Als je bang bent dat je het niet haalt, moet je kijken naar de onderwerpen waar je wel en niet zo goed in bent. Wiskunde A behelst statistiek & basis van het differentiëren (helling bepalen) en nog een paar kleine dingen zoals periodiciteit en logaritmen (voor exponentiële functies :)).

Wiskunde B heeft als pakket de meer technische delen zoals bijv. integreren en differentiaalrekening (gaat er volgens mij iets dieper op in dan A), geometrische bewijsvoering (wat bij jou onder bewijzen valt met cirkels enzo thales bla bla bla), periodiciteit & goniometrische vergelijkingen & radialen, algebra & machtsfuncties en dan heb ik het denk ik wel gecoverd?

Bij welke van deze twee denk je dat je het beste past? Meer praktisch gericht [wisk. als ondersteuning van je onderzoek ] (bijv. statistiek/onderzoek van data) of meer het gebruiken van wiskunde om problemen te beschrijven en op te lossen (bijv. diff. vergelijkingen etc./exponentiele problemen, bla bla) ?

Ik denk dat je daar vooral naar moet kijken. Als je wilt, kan ik je verder nog wel een indruk geven. Wil je iets meer van die onderwerpen zien, ik heb mijn complete GAM course gedigitaliseerd : http://asa.dse.nl/mathcousre voor een groot deel. Daar zie je verschillende onderwerpen op.

Sjoerd

Toegevoegd na 18 seconden:
Het is natuurlijk http://asa.dse.nl/mathcourse

Toegevoegd na 7 minuten:
Meer info:

Samenvattend
Bij de drie vakken wiskunde A, B en C spelen zowel specifieke- als algemene vaardigheden
op het gebied van algebra een rol.
De specifieke vaardigheden omvatten kenniselementen (zoals regels voor breuken,
machten, logaritmen en wortels) en manipulatievaardigheden (zoals het kunnen omwerken
van expressies en het oplossen van vergelijkingen).
De mate waarin en het niveau waarop deze specifieke vaardigheden worden beheerst
verschillen voor A, B en C.
De algemene vaardigheden worden in drie groepen gedeeld:
- kwalitatief redeneren
- substitutie en reductie
- Algebraïsche stappen om expressies te bewerken kunnen benoemen en afwegen
Bij wiskunde B komen de drie groepen aan bod.
Voor wiskunde A vervalt de laatste groep, terwijl bij wiskunde C alleen het kwalitatief
redeneren wordt genoemd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor de mooie vergelijking tussen de 'soorten' wiskunde