Studeren op het Hbo met Dyscalculie. HBO studies zonder rekenen en wiskunde?

Na mijn MBO 4 te hebben afgerond en even werkzaam te zijn geweest, wil ik verder studeren op het HBO.

Bij mij is dyscalculie vast gesteld. Het is dus niet verstandig studies te volgen met wiskunde / rekenen etc. Andere vakken moeten geen probleem zijn.

Alle tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarin heb je je mbo-4 gehaald?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwacht je nu werkelijk hele opsommingen met studierichtingen? Ik denk dat je beter eens kunt gaan nadenken over wat je wilt, wat je kunt, wat aansluit bij wat je al hebt gedaan en misschien ook niet onbelangrijk bij wat aan zal sluiten op een toekomstige baan. Dan kun je altijd nagaan of dit al dan niet met rekenen en / of wiskunde gepaard gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult bij elke HBO te maken krijgen met bijvoorbeeld statistiek. Kijk inderdaad eerst eens wat je zou willen, en bel dan eventueel de opleidingen op om te informeren.

Het beste antwoord

Misschien is de opleiding HBO Communicatie iets voor je. Hier kun je veel vakken na het 1e jaar zelf kiezen en kun je dus op de dyscalculatie inspelen. Sommige scholen geven wel de basis Bedrijfseconomie. Maar dit is slechts één periode en dan is er vast iets te regelen. Voor de rest werk je er vaak in groepsverband en kun jij de taken op je nemen waar je wel goed in bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je er niet te makkelijk bij neerleggen dat rekenen nu eenmaal moeilijker voor je is dan voor veel anderen is ook een optie.
Het risico bestaat namelijk dat je op deze manier een opleiding en misschien zelfs een carriere kiest die je niet ligt en daar zul je dan niet erg gelukkig in worden.
Gewoon door de zure appel heen dus maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi adrie, helaas is het probleem dat dat niet blijkt te gaan. Vanaf mijn 8ste bijles gehad en kan nog geen breuk / staartdeling maken, geen telefoonnummers opschrijven, geen digitale tijden lezen etc. Het probleem met dyscalculie is dat je dit niet kunt leren - zoals dyslectici. "even door de zure appel heen" is dus niet van toepassing. Dat is het nadeel van de-nog-onbekendheid van het leerprobleem. Daarnaast heb ik niet een droom, maar vind ik meerdere dingen leuk. Sanne bedankt voor de tip! Ik ben het op dit moment aan het onderzoeken (-: Als er nog meer tips zijn - Alle suggesties zijn welkom!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er even een linkje bijgezet. Hier kun je zien hoe de opbouw bij mij op de opleiding is. Dit kan natuurlijk verschillen per instelling maar in grote lijnen zal het wel vergelijkbaar zijn. Staat ook nog veel informatie. En er is dus slechts een periode (7weken) waarin Bedrijfseconomie verplicht is. Maar zoals ik al eerder zei, moet er vast wat te regelen zijn in jouw situatie. Een soort vervangende odracht oid.

Andere antwoorden (2)

SPH een sociale richting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sociale hbo studies bevatten vaak statistiek.
Als je dyscalculie hebt, heb je niet alleen moeite met rekenen en/of wiskunde. Er spelen meerdere factoren mee. Kijk maar eens op www.balansdigitaal.nl Al is er nog niet zoveel bekend over dyscalculie, dan over dyslexie.
Als je niets met rekenen wil doen, kun je overwegen om een opleiding te doen richting sph. Wat hier al eerder is gemeld.