Waarom is er wel een dyslexieregeling maar niet iets vergelijkbaars voor dyscalculie?

Dyslecten krijgen meer tijd of een soepelere beoordeling met examens, terwijl dat met dyscalculie nog niet zo is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik weet niet precies hoe de regeling is bij examens, maar er is wel degelijk begeleiding op scholen voor dyscalculie. Meestal nemen de docenten Wiskunde die taak op zich. Je zou eens bij een docent Wiskunde na kunnen vragen hoe dat op je school geregeld is, als je tenminste leerling bent. Als je volwassene bent, dan kun je informeren bij een school voor voortgezet onderwijs, HBO of een andere opleiding hoe dit vanuit de overheid wettelijk geregeld is. Je zou ook het Ministerie van Onderwijs kunnen mailen voor informatie hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is afhankelijk van waar je studeert. Die regelingen bestaan nl wel.

Overigens: Als je niet met nummers kan omgaan, dan is het niet handig een studie te doen waar je met nummers bezig bent. Qua taal ligt dat anders: Als het begrijpen van de vraag niet goed gaat, heb je een ander probleem;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met dyslexie kunnen de vraag wel beantwoorden als hij b.v. mondeling gesteld wordt, mensen met dyscalculie zijn de stof niet machtig als het om rekenen gaat; dat is van een andere orde.