In sommige gevallen kun je rond de kerst nog de overstap maken om naar de HAVO te gaan, maar dat verschilt per school. Als je dit zou willen, moet je het bespreken met je mentor of je decaan. Er zullen eisen gesteld worden aan je cijfers, alleen als heel duidelijk is dat je een hoger niveau aan kunt en dat je goed gemotiveerd bent, zullen ze hun best voor je gaan doen.

Je kunt ook eerst je VMBO-T afmaken, en dan met je VMBO-T diploma op zak nog 2 jaar HAVO er achter aan plakken.

Er worden per HAVO-school andere eisen gesteld aan je eindexamencijfers. Er is de laatste tijd een actie gaande om te zorgen dat alle geslaagde VMBO-T 'ers worden toegelaten op de HAVO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in klas 1 van VMBO-theoretisch zit en je hebt goede cijfers en de docenten verwachten dat je het aankunt, dan kun je na klas 1 VMBO-T overstappen naar HAVO2. Dus niet halverwege het schooljaar, maar bij de overgang in de zomer. Deze overstap is zelfs soms nog wel mogelijk van klas 2 VMBO-T naar HAVO3. Als je die tussentijdse overstap niet maakt, heb je na het eindexamen van VMBO-T nog de kans om naar HAVO4 te gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zo is het op de meeste scholen. Er kunnen uitzonderingen zijn. Ik raad je aan om met de decaan te praten; hij of zij weet er alles van.