wiskunde tussenstappen maken?

ik heb morgen een wiskunde toets die 4 x meetelt. mijn probleem is dat ik niet tussen kan maken bij de sommen als 3/4*x2/5. ik weet namelijk gewoon het antwoord, 3/5. het is gewoon zo, maar zonder tussenstappen, punten aftrek. hoe moet ik dit uitleggen?

ik moet het zeg maar zo opschrijven, bijvoorbeeld;
2/7+1/7+4/7=3/7+4/7=7/7=1.

Toegevoegd na 6 minuten:
sorry, ik had het verkeerd uitgerekend, maar ik weet wat de bedoeling is! (^_^)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

3/4 x 2/5 = 6/20 = 3/10 dus noemer x noemer en teller x teller en dan vereenvoudigen (dus noemer en teller delen in dit geval gedeeld door 2!)
dit zijn zeg maar de enigste stappen die je kan maken!!
bij bijvoorbeeld 5/20 x 4/10 kan je ook nog kruislingsdelen dus dan wordt het 5/20 x 4/10 = 1/5 x 1/2 = 1/10