Mag je studenten voor hun stage/internship/placement naar een bepaalde plek sturen?

Ik studeer International Business and Management Studies aan de Avans Hogeschool. We moeten driemaal stagelopen in het buitenland. In het derde jaar zijn we verplicht een half jaar naar Ghana te gaan vanwege contacten die school heeft met een Ghanese projectorganisatie.

Wanneer een student weigert te gaan naar Ghana wegens formele of informele redenenen, is de school dan genoodzaakt een andere stageplaats aan te bieden?

Toegevoegd na 2 minuten:
Op het moment van inschrijven/starten van studeren waren de studenten nog niet op de hoogte van het gehele Ghana plan. Hier zijn we pas na een aantal weken studeren van op de hoogte gebracht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat hangt er van af of je het niet redelijkerwijs had kunnen weten. Stond het bijvoorbeeld in een folder dan had je het kunnen weten en kan de school je verplichten. Is dit plan later bedacht of heeft de school dit verzuimt te vertellen dan kan je weigeren om te gaan. In verband met de rechtszekerheid (het principe dat je een contract niet kan veranderen na het sluiten ervan) zullen ze je een andere stageplek moeten aanbieden.

Beter is nog als jijzelf een goede stageplaats weet te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. In hoeverre hebben studenten het recht op vrije stagekeuze? Volgens artikel 19 van de Grondwet hebben Nederlanders het recht op vrije arbeidskeuze. Een stage is een soort arbeid. Dus mogen Nederlanders als uitgangspunt kiezen dat ze (binnen zekere grenzen) het recht op vrije stagekeuze hebben?
2. Een stage is een studietaak. In hoeverre kunnen studenten bezwaar maken tegen het uitvoeren van een bepaalde opgedragen studietaak? Ik kan twee voorbeelden bedenken: (a) wegens gewetensbezwaren en (b) wegens een handicap of chronische ziekte die de uitvoering van de taak bezwaarlijk maakt. In deze beide gevallen behoort de studieleiding te onderzoeken of een vervangende taak mogelijk is.