wat als de school je mobiel inneemt, maar ze raken hem kwijt ? krijg je dan een schade vergoeding ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Je kunt hier een klacht over indienen en waarschijnlijk krijg je dan geld.

Zij nemen het in, dus het is hun verantwoordelijkheid. Als ze het dan kwijtraken moeten ze het betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In principe is het innemen van jouw spullen pure diefstal, waarbij jouw school normaal gesproken na verloop van de afgesproken tijd de spullen weer terug zou geven. Maar aangezien jouw school nu niet jouw mobiel teruggeeft omdat ZIJ deze hebben verloren, blijft het diefstal. En je kunt dus de politie inschakelen om er druk achter te zetten. Of de verzekering, die hebben speciale regelingen voor leerlingen/studenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen "pure diefstal" als een mobiel is ingenomen omdat een leerling zich niet aan de schoolregels houdt.
Als de leiding vervolgens de mobiel kwijtraakt is het een ander verhaal. Dan mag je een vergoeding verwachten.
capthavoc
12 jaar geleden
Diefstal is wel een erg groot woord daar kan ik het echt niet meee eens zijn en de meesten denken hetzelfde vermoed ik maar inderdaad het is jouw eigendom en als ze het kwijtraken dan zullen ze je moeten terugbetalen
waarschijnlik gewoon een kwestie van hun WA verzekering.
of wellicht even een belletje naar je nummer als je batt tenminste niet leeg is ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze moeten zich er niet vanaf willen maken met een "vergoeding", dat is te beperkt. Met een vergoeding koop je hetzelfde toestel niet terug; ze zullen de winkelprijs volledig moeten betalen - oftewel, de gedupeerde volledig schadeloos stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me niet Natha2011. Prijzen van mobieltjes dalen als de modellen ouder worden. Is genoeg als ze de huidige prijs van exact het model dat ingenomen is vergoeden. Of een zelfde model overhandigen, evt net zo oud en in zelfde staat bv via marktplaats gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ervaring?
In allerlei regelingen/voorwaarden zal wel staan dat de school jouw mobiel mag afpakken/innemen.
Zij hebben dan het mobiel in bezit maar zijn geen eigenaar.
Wel zijn zij verantwoordelijk en moeten zorgvuldig met het mobiel om gaan. Ze mogen er niet op/in kijken (privacy wet) en moeten zorgen dat ze in overeenstemming met hun eigen regels/voorwaarden het mobiel onbeschadigd terug geven.
Doen ze dat niet dan zijn ze nalatig en moeten het mobiel vergoeden.
Je zal ze aansprakelijk moeten stellen en het best kan je dat schriftelijk doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aansprakelijk stellen, bij voorkeur schriftelijk en door een jurist, zodat ze meteen weten dat je niet helemaal op je achterhoofd bent gevallen.

Zie ook de links bij de bronvermelding. Misschien staat er iets bij waar je iets aan hebt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even kort gezegt dit krijg je terug.
Je school is vast wel net zoals elke school verzekerd en vast ook wel voor dit en zo niet moeten ze je als nog betalen. So no worries
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is mijn nichtje dus overkomen. Alleen de school heeft zich ingedekt door de leerlingen in het begin van het jaar een brief mee te geven waarin verzocht word geen telefoon of andere apparaatjes (ipod mp3 enzo) mee te nemen de klas in. Ook niet in de tas. Wil je toch graag zulke spullen mee nemen moet je ze opbergen in je kluisje, ben je eigenwijs zoals mijn nichtje dus was en neem je de spullen ondanks het verbod toch mee de klas in dan is het je eigen risico dat de meester of juf m af pakt. Word er ingebroken in de klas of jat iemand de telefoon daar uit dan is het maar net welk beleid de school voert. In principe is een school daar tegen verzekerd, maar een leerlling is en blijft zelf verantwoordelijk voor zijn spullen. Dus in de meeste gevallen zal de school zich zelf niet verantwoordelijk voelen. En zul je zelf aangifte moeten doen en je verzekering moeten bellen. Voor mijn nichtje betekende het in ieder geval dat ze weer opnieuw naar de media markt toe moest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel, Sarakim, daar ligt de grens tussen "ethiek" en "pedagogie" - uiteraard is het op de eigen verantwoordelijk van de leerling dat je leerkracht je spullen al dan niet in beslag neemt. Op de luchthaven mogen douaniers ook spullen in beslag nemen die niet meemogen op het vliegtuig (omdat daar ook een verbod op is), maar diezelfde "douaniers of leerkrachten" hebben het recht niet om deze spullen te laten verdwijnen of (in het slechtste geval te stelen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
te stelen niet ,maar bestolen worden dat kan iedereen over komen ook een leer kracht.
Het is heel dubieus, maar in veel schoolreglementen staat dat de school je gsm in beslag mag nemen totdat het niet meer opportuun is (m.a.w.: tot het laatste belsignaal) - in dat geval mag je je gsm daarna gewoon weer terugvragen. LET OP: lees hiervoor je schoolreglement zeker na! Je hebt dit moeten ondertekenen (of jouw ouders als jij nog minderjarig bent) voor akkoord bij de inschrijving!

Als ze je gsm slechts een bepaalde tijd in beslag mogen nemen en je daarna te horen krijgt dat je gsm "verdwenen" is dan kan je een klacht indienen voor diefstal tegen je school.