Ben sinds jaren weer aan de studie,volgende week hebben we een toets,hoe kan ik hier het beste voor leren?

Sinds september ben ik weer aan de studie,ik volg de opleiding tot verpleegkundige in combinatie werken en leren.
Nu staat er een toets aan te komen,maar ben er achter gekomen dat het leren niet meer zo vlot gaat dan 15 jaar geleden.
Wie heeft er tips voor mij om een toets goed te leren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

maak een uittreksel en lees dat iedere dag door
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor iedereen is "leren" verschillend. Ik leer het beste door op te letten tijdens lessen. Tijdens de toetsen herken ik dingen en herinner ik me ongeveer wat hierover is gezegd.

Indien je niet weet wat je beste manier van leren is, lijkt me een combinatie van meerdere manieren het beste. Ga echter niet je boek(en) 100 keer doorlezen, dit wordt saai en je neemt de stof niet geweldig op. Manieren om te leren:

- Samenvatting
- Onderstrepen van belangrijke punten (let op, onderstreep niet alle tekst. Onderstreep geen voorbeelden en uitleg, enkel de concrete "feiten". De uitleg kun je het beste in eigen woorden vormen
- Doorlezen
- Schrijf een spiekbriefje (hier maak je dus een mini samenvatting)
- Laat je overhoren met vragen
- Maak oefentoetsen

Ik denk dat ik nu wel redelijk wat opties heb gehad. Een combinatie van lezen/schrijven en oefenen is over het algemeen het beste, omdat je zo op verschillende manieren met de stof bezig bent.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leren klinkt makkelijk, maar in de praktijk is dit lastig. Wat in elk geval helpt is herhaling en actief leren (iets met de stof doen).

Kijk eens naar efaqt, dat is een online tool om je te helpen met studeren. Voor slechts 2.50 kun je het een maand proberen. Uitproberen is gratis.

(Efaqt heeft overigens gewonnen bij de accenture innovation awards, waarbij goeievraag ook genomineerd was. Er zit daadwerkelijk een goede wetenschappelijke onderbouwing onder dit leerplatform)