is er een verschil in het woord bewapend en gewapend?

ik bedoel daarmee personen die wapens dragen, en geen beton.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Bewapend is altijd met een wapen. Gewapend kan ook zonder wapen: Hij is gewapend (voorbereid) tegen slecht weer en heeft een regenbroek aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, goed gevonden, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom is het ook "gewapend beton", bij het regelmatig foutief gebruikt "bewapend beton" denk ik gelijk aan pistolen en dergelijke. ;-)
Betonijzer heet dan ook "wapening" zonder het voorvoegsel "be".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
indd:)

Andere antwoorden (3)

niet zo zeer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mijn gevoel zit het zo:
Iemand die bewapend is, heeft een wapen of wapens gekregen. Je hebt het dan bijvoorbeeld over militairen, of agenten.
Iemand die gewapend is, heeft gewoon een wapen.
Iemand die bewapend is, is dus automatisch ook gewapend. Iemand die gewapend is, hoeft niet per se bewapend te zijn. Die kan ook een wapen gevonden hebben, of zelf gekocht.
Gewapend klinkt wat mij betreft ook gevaarlijker dan bewapend. Als het over een overvaller gaat, of een dief, heb je het eerder over gewapend dan over bewapend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ bij bewapend zijn de wapens verstrekt.
In mijn optiek;
Gewapend = Offensief
Bewapend = Defensief

Een crimineel is gewapend.
Een agent is bewapend.