mag een docent mij zomaar aanraken?

ik ging zeg maar door de uitgang die alleen voor docenten bedoeld is, maar waar de helft van de school gebruikt, en toen kwam er toevallig een docent langs.
die zei van een afstandje dat ik en nog wat vrienden van me er niet door mochten. IK ging toch door de deur heen, waarna die docent me opeens, ongewild, terugtrok naar binnen.
ik zei toen blijf af, kreeg een preek en ging via de normale uitgang naar buiten.

maar mag een docent mij zo maar aanraken, of zelfs hardhandig terugtrekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee officieel niet, maar om hier nou moeilijk om te gaan doen is zwaar overdreven.
Ritsuka
12 jaar geleden
je deed wel iets dat niet mocht, en de docent reageerde daarop. Hij heeft je verder niet op een rare manier aangeraakt, alleen om duidelijk te maken dat je iets verkeerd deed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je maar luisteren :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je doet zelf iets wat niet mag, zonder dat je je er wat van aantrekt, maar als een leraar wat doet, dan is het ineens een probleem?
Amadea
12 jaar geleden
+ voor Ivar91, schot in de roos!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag je iemand van zijn vrijheid beroven door hem in de gevangenis te zetten? Neen. Toch doen we dit. Waarom? Omdat ze iets misdaan, vind je vast heel logisch.
Mag een leraar je aanraken? Neen. Toch gebeurt dit soms. Waarom? Omdat de leerling iets doet wat niet mag en niet geluisterd heeft naar een eerdere waarschuwing, gek dat je dat niet logisch vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste wie niet luisteren wilt moet maar voelen volgens spreekwoorden ;).
Je. Weet al dat je daar niet door mag en doet het toch, een leraar waarschuwt je dat het niet mag, en doet het toch. En dan ga je zielig doen dat je terug naar binnen bent gehaald zodat je alsnog leert om de goede deur te nemen? Een leraar is ervoor om jou dingen te leren, gefeliciteerd hopelijk heeftie je geleerd de leerlingendeur te gebruiken.
Het zal wel niet hardhandig zijn geweest anders zit je niet te typen hier op goeievraag ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Gast60569. Je laat nergens blijken over gevoelens. Ook zeg je dat je aanraken niet prettig vindt. We weten niets verder, maar deze twee feiten horen wel bij autisme. Zit je op een normale school of op een school voor kinderen met leerproblemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Klaas: dat is gewoon "jongerengedrag." Uittesten en grenzen overschrijden is iets dat pubers doen, ook al vind jij het op 'autisme' lijken.
Snuffel
12 jaar geleden
Beetje aanstelleritis. Hij heeft je niet geslagen, en niet intiem betast. Dat mag absoluut niet. Dit was gewoon menselijke interactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeugd van tegenwoordig heeft geen enkel respect meer voor degene die boven hun staan in de maatschappij.
Die leraren zijn er om jouw iets te leren, en als je niet luistert dan zijn daar consequenties. In dit geval dat je wordt vastgepakt en op je plaats wordt gezet. Dit heeft niks met geweld, hardhandig terugtrekken of aanraken te maken. Dit is een correctie op jouw asociale gedrag. Dat er tegenwoordig al rechtzaken zijn over dit soort onderwerpen (momenteel over het Anna van Rijn college) is echt te gek voor woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bierdopje Ik heb het hier zeker niet over slaan, maar over het feit dat tegenwoordig elke gelegenheid wordt aangegrepen om zielig te doen en het eigen gelijk te krijgen. Dit ten kosten van mensen die een hele grote bijdrage leveren aan de maatschappij en aan de opvoeding. Hier aanvullend nog een kopie van een andere reactie van mij in dit topic:
"Helaas worden dat soort aangiftes wel serieus genomen waardoor leraren in de cel mogen overnachten en waarschijnlijk nog dagen lang thuis zitten van de stress. Kijk maar naar die zaak die nu loopt op het Anna van Rijn College. Jongen vecht in de klas—> moet eruit—> na 10x vragen nog niet weg—> adjunct-directeur erbij gehaald—> wordt in zn kraag gevat en het lokaal uit geholpen—> Verteld het aan papa—> papa ziet kleine verwondingen (heeeeel erg waarschijnlijk van de vechtpartij, niet door de leraar)—> papa belt politie—> politie haalt adjunct-directeur op voor een nachtje cel—> jongen gaat naar een school waar hij thuishoort, namelijk speciaal onderwijs. Maar de adjunct-directeur zit mooi met de problemen." http://www.nu.nl/binnenland/2668214/werkt-met-spoed-besluit-anna-van-rijn-college.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De jongeren van tegenwoordig?:s even totaal iets anders, maar als ik bij een stoplicht sta te wachten, loopt een opa van 80 of een vrouw/man van rond de 40 door het RODE stoplicht. Ik wacht netjes.. Volwassenen schuiven altijd alles maar af op de "jongere" laat eerst hun zelf eens bekijken. Zij denken ook respect te moeten krijgen, dat moet niet, ze moeten het verdienen.. De leraar hier die heeft het één keer gevraagd, en ze stonden als buiten, neem ik aan. Dan kan je nog een waarschuwing geven. Gebeurt het later nog eens, dan kan je hem wel een consequentie meegeven. Maar aanraken, hoe onschuldig het ook is, hoort naar mijn mening niet..

Antwoorden (8)

Ik weet niet hoe hardhandig het geweest was en of je al meer op je kerfstok hebt, maar je deed iets wat niet mag. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze docent raakte jou niet "zomaar" aan. Hij had je van te voren al duidelijk gemaakt dat het niet mocht en jij deed het toch. Dan vráág je er dus om, gecorrigeerd te worden. En dat is wat hij heeft gedaan. Hij heeft je heus niet mishandeld of zo. Ik zou de volgende keer maar beter luisteren als ik jou was en niet zo stoer doen. Hoef je ook niet achteraf met een rotgevoel te zitten - wat je overigens helemaal zelf hebt veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Eens
Ritsuka
12 jaar geleden
+
capthavoc
12 jaar geleden
Echt wel,
blijkbaar reageer je niet op woorden en moet die docent je dus tot de orde roepen en daar moet hij dus blijkbaar een fysieke handeling voor gebruiken.
ht lijkt met sterk dat die de eerste keer is
het blijkt dus dat je weinig tot geen respect hebt voor anderen en zeker voor autoriteiten.
dat ie je op die manier moet behandelen is wel uitzonderlijk maar blijkbaar luister je anders niet
en dat is niet zijn fout maar de jouwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is niet of je het er mee eens bent of niet. In geval van zo'n docent had ik waarschijnlijk het zelfde gedaan, maar het gaat er om of het mag of niet. Dat is heel duidelijk: nee dit mag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je calig.. als het zo duidelijk is, dan moet gast60569 maar zo snel mogelijk een formele klacht indienen bij het bestuur, of beter nog: aangifte gaan doen! Wat denk je zelf... zou hij/zij serieus worden genomen???
ItisILeClerc
12 jaar geleden
de vraag zelf was al niet juist: de vraagsteller was niet 'zomaar' aangeraakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk mag de docent dit wel.
Draai het eens om, de leerling valt bijna van de trap, de docent kan dit voorkomen door hem tegen te houden, moet hij dat dan laten omdat hij geen leerlingen mag aanraken? Of de leerling heeft na hard werken eindelijk een voldoende, dan mag de docent best een letterlijk schouder klopje geven. Zolang het past in de normale omgangs vormen en daar valt iemand die niet wil luisteren tegenhouden ook onder, mag een docent een leerling aanraken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Anna58! Precies wat ik bedoel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik schaar me achter Calig. Het aanraken van een leerling kan niet behalve als .........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien geen goed voorbeeld idd, ik wil eigenlijk hiermee aangeven dat men tegenwoordig erg doorslaat in dergelijke gevallen.
Elkaar aanraken is niet per definitie negatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Natha2011: Helaas worden dat soort aangiftes wel serieus genomen waardoor leraren in de cel mogen overnachten en waarschijnlijk nog dagen lang thuis zitten van de stress. Kijk maar naar die zaak die nu loopt op het Anna van Rijn College. Jongen vecht in de klas --> moet eruit --> na 10x vragen nog niet weg --> adjunct-directeur erbij gehaald--> wordt in zn kraag gevat en het lokaal uit geholpen --> Verteld het aan papa --> papa ziet kleine verwondingen (heeeeel erg waarschijnlijk van de vechtpartij, niet door de leraar) --> papa belt politie --> politie haalt adjunct-directeur op voor een nachtje cel --> jongen gaat naar een school waar hij thuishoort, namelijk speciaal onderwijs. Maar de adjunct-directeur zit mooi met de problemen. http://www.nu.nl/binnenland/2668214/werkt-met-spoed-besluit-anna-van-rijn-college.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja als je een vechtpartij begint met een klasgenootje dan loop je verwondingen op ja..
Ja dat mag hij, het is zijn taak om je op te voeden op het moment dat je op school bent.

Je begint met te zeggen dat je niet door die deur mocht. Je maakt bewust dus een keuze waarvan je al weet dat je fout zit. Daarna word je er op gewezen door de leraar, voelt je heel stoer met je vriendjes en neemt bewust de 2e verkeerde beslissing. Dan word je teruggetrokken en begint te piepen. Draag dan ook de gevolgen van je gedrag en probeer ipv hier te horen dat die leraar een eikel zou zijn, die man je excuus aan te bieden voor je wangedrag. Dan ben je pas echt stoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is wel de bedoeling. Wij als ouders hebben die taak,maar als ze op school zijn is het ook een taak van de docenten. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, Anna, ik ben er maar wat blij mee hoor dat leraren ook een stukje opvoeding meenemen :)
Mijn zoon zit een groot deel van zijn dag op school, als hij daar alleen maar kennis op zou doen en verder helemaal niet opgevoed zou worden, dan denk ik niet dat dit gezond voor hem was!
De basis van de opvoeding ligt bij de ouders, de verantwoordelijkheid ook, maar school speelt zeker ook een rol!
Gelukkig maar!
Als ouder kun je niet 24 uur per dag met je kind bezig zijn, op het moment dat je kind op school zit, draag je de verantwoordelijkheid over. Jij hebt dan nog wel de verantwoordelijkheid in die zin dat je contact houdt met de leerkrachten en, mocht dit nodig zijn, dingen met hen bespreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Jij hebt dan nog wel de verantwoordelijkheid in die zin' Dit moet eindverantwoordelijkheid zijn ;) Om de reden van het opvoeden is het daarom ook zo belangrijk om een school te kiezen die goed bij je past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk moet een leraar je ook opvoeden. Zie het als een aanvulling op de opvoeding die je thuis krijgt. En overal zijn er regels te volgen.
In principe mag een leraar jou zo niet aanraken, echter was jij gewaarschuwd dat jij er niet doorheen mocht en kan dit als een opvoedkundige maatregel worden gezien.

Wat betreft het hardhandige:

Jij zult aan de hand van verwondingen (onderhuidse bloedingen of iets dergelijks) terstond moeten kunnen aantonen dat de leerkracht je hardhandig iets heeft aangedaan, het vastpakken bij je arm en naar binnentrekken wordt niet echt beschouwd als hardhandig.

Wees verstandig, maak van een mug geen olifant, je zult je eigen aan nog veel meer regels moeten gaan houden, laat dit een les zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, 'wettelijk' gezien mag je leerkracht je in dit geval 'niet' hardhandig terugtrekken, ook al ben jij in een 'verboden' zone. MAAR: er staat ook dat er 'géén' duidelijke regels zijn rond 'aanraking' van leerlingen. Daarvoor verwijs ik je naar je 'schoolreglement.'

Volgens de 'Nederlandse' wetgeving is het 'énkel' toegestaan om 'geweld' te gebruiken tegen leerlingen bij 'noodweer of noodweerexces' - dat betekent: uit een 'onbedwingbare' zelfverdediging.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens wordt er ook vermeldt dat leerkrachten of docenten altijd voor de 'mondelinge' aanpak moeten gaan als 'pedagogische' handeling. Fysiek contact mag nooit een pedagogische straf zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het mag niet, ik zelf vindt het vervelend als mensen mij aanraken.. als ze komen kijken bij mijn werk en mn schouder vasthouden trek ik hem naar voor en laten ze hem gelijk los en zeggen sorry.. geef dit aan bij de docent, bij mij houden ze er nu rekening mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat als je weet dat die docent jou niet mocht aanraken? Ga je dan die docent zwartmaken, terwijl je in eerste instantie zélf goed fout zat?
Ik dénk dat een docent jou niet mag aanraken, maar de manier waarop je de vraagt stelt, lijkt in eerste instantie van een andere orde te zijn, dan waar het werkelijk omgaat.

Als je fatsoen hebt, heb je ervan geleert en laat je het zo.
Je zat fout en dat wist je ook. Je werd er op aangesproken, en terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad.. ALS je fatsoen hebt..
Helaas is dat tegenwoordig ver te zoeken op de scholen van tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dit forum dient niet om je eigen mening te spuien over hoe slecht de maatschappij wel niet is :)
Aangezien je van mening bent dat een leraar jou niet mag aanraken was dit dan niet een soort uitlokking? Als ik toch door die deur ga raakt hij mij aan en kan ik hem aangeven? Dat vind ik een hele slechte eigenschap.
Jij was op de hoogte dat die uitgang alleen voor leraren is, dan hoor jij door de leerlingenuitgang te gaan. Het is normaal dat als iemand iets fout doet dat daar iets van gezegd mag worden, het is niet normaal dat leerlingen zich er niets van aantrekken en het toch doen. Dan is de volgende stap dat hij je best bij je arm mag pakken om jou terug te trekken. Hij was niet met jou alleen in 1 ruimte, raakte jou niet op sexueel getinte plekken aan, zoende jou niet, betastte je billen, borsten of tussen je benen niet, kortom....geen reden hem ergens van te bedenken behalve dat hij jou corrigeerde op je fout!