Hoeveel juist/onjuist-vragen zijn er nodig om een toets betrouwbaar te maken?

Net een toets gemaakt voor een vervolgopleiding met 12 juist/onjuist vragen. Dan is het wel érg zuur als je twee vragen niet weet. Ik kan me van 'vroeger' herinneren dat er minimaal 40 vragen nodig waren om een goede juis-onjuist toets te maken, en minimaal 20 voor een goede 4-keuze-toets. Wie kan me wijzer maken, liefst met bronvermelding.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Minder is beter voor degene die de toets krijgt. Aangezien je twee vragen niet wist heb je er waarschijnlijk 11 goed. Dat is niet slecht lijkt me. Je hebt wel gelijk dat het toeval wel een erg grote rol speelt omat je virtueel al met 6 punten begint varieren de toetsresultaten minder dan het uiteindelijke cijfer. De kansverdeling door toeval is hier binominaalverdeling. Ik ga er vanuit dat je 9 vragen goed moet hebben voor een voldoende. P(k=9)=12!/(9!*3!)*(0.5)^12
2*11*10/4096 = ca 5 procent. Toeval speelt dus nog een grote rol, wan als geen enkel cursuslid van de 20 ook maar iets leert slaagt er toch nog 1. Deze test is dan ook meer bedoeld om een minimaal kennisniveau bij de start vast te stellen. Bij 10 vragen voor een voldoende score heb je weer kans dat mensen met een redelijke beheersing van de stof afvallen, 2 keer fout gokken en 1 vraag niet goed gelezen bv..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het maakt niet uit hoeveel vragen er zijn, het gaat er om hoeveel je er goed moet hebben voor een voldoende.

Je hebt sowieso een kans van 50% om het goed te hebben. Dus 6 goed moet je hebben om een 1 te halen. De overige 6 vragen zijn ieder 1,5 punt waard (9/6). Dus je zou er 9 goed moeten hebben voor een 5,5.

7 goed is een 2,5
8 goed is een 4
Etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De normering zal per toets verschillen, dus het is zo van een afstand niet te zeggen hoeveel je er goed zou moeten hebben. Waar de ene toets rekening houdt met gokkans doet een andere toets dat juist weer niet of met een hele andere normering.

Hopelijk heb je de toets wel gehaald.