Ja, er is maar ëén studie waarbij je dat kan worden namelijk diergeneeskunde in Utrecht. Daar kun je je specialiseren in landbouwhuisdieren waardoor je veearts wordt. Maar als je veearts bent, ben je tegelijkertijd ook dierenarts volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inderdaad, een veearts (verouderde benaming) is een dierenarts. Niet iedere dierenarts is een arts met de specialisatie landbouwhuisdieren. Runderen, varkens, schapen, geiten en kippen die bedrijfsmatig gehouden worden zijn landbouwhuisdieren. Honden, katten en paarden vallen hier niet onder.
Veearts was een benaming voor een dierenarts voor landbouw(huis)dieren en wordt steeds minder bereikt.

Als je heel flauw bent kun je dit dus in een opleiding doen, je specialiseert jezelf gewoon in een landbouw(huis)dier en dan ben je dus dierenarts en veearts.

Echter denk ik dat jij van honden tot paarden tot koeien tot vogels wil kunnen behandelen en dat is niet mogelijk. En wel om de volgende reden:

Studie dierengeneeskunde:

"Het vijfde en zesde jaar van de studie zijn met name praktisch gericht. In het vijfde jaar doet de student een onderzoeksstage en loopt hij uniforme co-schappen. In het zesde jaar loopt de student gedifferentieerde co-schappen, waarbij hij zich verder ontwikkelt in de diergeneeskunde voor een bepaalde diersoort of groep diersoorten. Binnen de differentiatiecoschappen heeft de student (inmiddels co-assistent) vaak nog wel keuzemogelijkheden. Voor de diersoorten waarin hij zich niet differentieert, kan hij als dierenarts de eerste (spoedeisende) opvang verzorgen."

Oftewel, uiteindelijk ben je na 6 jaar gespecialiseerd in één dier(soort), en mag je andere diersoorten enkel eerste hulp bieden. M.a.w. in leven houden.