Kan iemand mij helpen bij de onderstaande omschrijvingen?

Is een klankgroep hetzelfde als een lettergreep?
-Wat is dan een klankcluster?
-Een foneem is een spraakklank, die betekenisverschil tussen klankgroepen veroorzaakt. Hoe zie ik dit voor me?
-Etymologisch is de vroegere vorm van het woord bepaald de schrijfwijze. (hoezo de vroegere vorm? toch niet de 0spelling van vroeger?)
-Wat zijn klankzuivere woorden/niet-klankzuivere woorden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een tip:..de vroegere vorm...bepaalt....
'vorm' is het woord dat de actie pleegt, bepalen is de naam van de actie. Het werkwoord dus.
Zoek altijd in de zin het 'actiewoord' op, en dan weet je uit jezelf, dat het 'bepaalt' is met een t.
Want dat heb je als peuter al zo geleerd; er is niets veranderd! Ergens in het onderwijs is er iets misgegaan, dat je die oude wijsheid niet hebt leren toepassen in de spelling. Het is dus geen spelfout, maar een systeemfout.
Ik hoop dat je veel aan deze tip hebt, en de kinderen het zo kan leren, dat zij goed met t's en d's zullen omgaan.

Antwoorden (1)

Een klankgroep is niet hetzelfde als een lettergreep.
-Lettergreep:Een lettergreep is nodig bij het aanleren van regels
bij het afbreken van woorden aan het eind van de
regel.
Wat zie je als je een woord in stukjes schrijft?
Bijvoorbeeld:
bak-ken voor bakken
mod-der voor modder
po-ten voor poten

-Klankgroep: Een klankgroep is een soort hulpmiddel bij het
aanleren van spellingregels.
Wat hoor je als je een woord langzaam in stukjes
uitspreekt.
Bijvoorbeeld:
[bà-kun] voor bakken
[mò-dur] voor modder
[poo-tun] voor poten
Klanken schrijf je tussen [] om aan te geven dat
het niet over schrijfletters gaat.

Een klankcluster is een combinatie van letters die bijna altijd op een bepaalde manier uitgesproken en gelezen worden. Zoals:
-ng
-cht

-Ik weet niet precies wat je bedoelt met je vraag over fonemen maar ik denk dat het dit is:
Een foneem zegt hoe je een bepaalde klank moet uitspreken. De letter /e/(in een klankgroep) bijvoorbeeld, kan uitgesproken worden als onder andere /e/, /ee/, /u/.

-De etymologie is het deelgebied van de taalkunde dat de herkomst van woorden bestudeert. De etymologie van een woord is de historische verklaring voor de manier waarop de vorm van het woord tot stand is gekomen; daarom wordt het ook wel de woordherkomst (Duits: Wortherkunft) genoemd.

-Woorden
Met behulp van de 34 klankenzuivere klanken zijn vele klankzuivere woorden te maken. Deze woorden worden ingedeeld in:
enkelvoudige klankzuivere woorden (huis, jaar, mis)
meervoudige klankzuivere woorden (huismus, jaartal, mispoes)
Wanneer vlot klankzuivere zinnen en teksten gelezen kunnen worden kan begonnen worden met het introduceren van niet-klankzuivere woorden. Er kan niet meer worden uitgegaan van klanken. Er wordt juist gewezen op het feit dat woorden er anders uitzien dan ze klinken, of anders geschreven worden dan je ze hoort ('strand' klinkt als /strant/).
Combinatie van letters vormen samen een klankcluster die bijna altijd op een bepaalde manier uitgesproken en gelezen worden. Hierna volgen de klankclusters.