Het volgende staat onder het kopje toelatingseisen op de opleidingspagina voor de opleiding criminologie in Leiden:

Je wordt rechtstreeks toegelaten tot de bacheloropleiding criminologie als je in het bezit bent van:
* Het einddiploma vwo zonder verdere eisen aan profiel
* Een propedeuse- of einddiploma van een hbo-instelling
* Een propedeusediploma van een andere universitaire opleiding

Numerus fixus:
De bacheloropleiding Ciminologie heeft een numerus fixus, een maximum aantal eerstejaarsstudenten. Als je wilt meeloten, zorg dan dat je je uiterlijk 15 mei, voorafgaand aan het jaar waarin je met je studie wilt starten, aanmeldt via Studielink

De Bachelor-fase van de opleiding duurt 3 jaar. Vervolgens kun je Masters met de duur van 1 jaar volgen.

Let op: dit alles geldt voor de opleiding criminologie aan de universiteit Leiden, dit kan verschillen per universiteit!

Toegevoegd na 2 minuten:
Punt 1 "Het einddiploma vwo zonder verdere eisen aan profiel" houdt dus in dat je geen speciale vakken (of profiel) nodig hebt om op de opleiding toegelaten te worden.