Hoe ziet de inhoud van de studie rechtsgeleerd aan de universiteit eruit?

Heb je bijvoorbeeld ook klassikale lessen, krijg je ook praktijklessen (zoals projecten of trainingen, vaardigheden). Hoe is de indeling van vakken, heb je veel school of juist minder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Ik studeer zelf Bedrijfskunde aan de universiteit, dus ik kan niet in detail ingaan op de inhoud van rechtsgeleerdheid. Ik kan je wel wat vertellen over de algemene gang van zaken op de universiteit.

De lessen zijn onder te verdelen in twee categorieën, namelijk hoorcolleges en werkcolleges. Hoorcolleges zijn, zoals de naam doet vermoeden, vooral gericht op luisteren. Een docent vertelt en jij luistert. Er is niet veel gelegenheid voor het stellen van vragen of voor discussie.
Een werkcollege is op kleinere schaal. Een docent behandelt lastige onderdelen die extra aandacht behoeven, en er is tijd voor discussie en vragen.
Exacte uren kan ik je niet geven, maar het eerste jaar zul je ongeveer 2-3 uur hoorcollege en ongeveer 2 uur werkcollege per vak krijgen. Per blok heb je 3-4 vakken, dus dat komt neer op ongeveer 15 uur les per week.

Vergeet niet dat het een universitaire opleiding is. Je zult, met name het eerste jaar, voornamelijk bezig zijn met de theorie. Enorme hoeveelheden tekst moet je in een week of acht kunnen herproduceren. 15 uur les per week klinkt aantrekkelijk, maar je zult hiernaast heel veel zelf moeten studeren. Een voorbeeldje: de meeste vakken zijn 5 studiepunten (= 200 uur) waard en worden na 8 weken getentamineerd. Stel, je hebt voor dit vak 4 uur les per week, dus 32 uur in acht weken. Aan zelfstudie zul je dus 200 - 32 = 168 uur moeten besteden. En dan hebben we het pas over één vak.

Laat het maar weten als je nog meer informatie nodig hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, voor de volledigheid:
Hoorcolleges zijn niet verplicht, werkcolleges soms. Je kunt er dus ook voor kiezen om bijvoorbeeld maar vijf uurtjes per week naar de uni te gaan. Op de universiteit wordt volwassenheid van je verwacht en wordt je niet aan je handje vastgehouden. Als je niet komt maalt niemand erom. Als een college verplicht is en je komt niet, wordt je uitgeschreven voor het vak en mag je geen examen doen, wederom niemand die erom maalt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zoals gezegd studeer ik zelf geen rechtsgeleerdheid. De opzet van opleidingen verschillen behoorlijk per opleiding en per universiteit, maar je hebt nu in ieder geval een indicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi!

Ben toevallig net afgestudeerd aan de RuG, master Nederlands Recht-specialisatie strafrecht-criminologie. Qua inhoud was mijn studie de laatste jaren vooral zelfstudie. De eerste (ongeveer) 2 jaar waren er hoorcolleges + werkgroepen, waarin je eerst de stof kreeg uitgelegd en in de werkgroepen/huiswerk ermee oefende. Maar vanaf het derde jaar was dit een uitzondering. Blijft over: de hoorcolleges en zelfstudie. En je moet natuurlijk veel zelf lezen. Als je daar niet van houdt: niet aan beginnen. Een aantal medestudenten van mij zijn om die reden gestopt.

Verder heeft de Rug meerdere richtingen binnen rechten. Best heel veel eigenlijk. Ik neem aan dat andere universiteiten dat ook hebben. Je doet eerst 3 jaar een algemene kennisopleiding rechten, om vervolgens 1 a 2 jaar een specialisatie te doen. Vooral dit laatste gedeelte (bij strafrecht) is voornamelijk zelfstudie, alhoewel je voor dingen als een scriptie zeker goed (persoonlijk) begeleid wordt vanuit een universiteit. Bij criminologie bij de RuG is het zo dat je een heel jaar lang 4 vakken volgt waarbij je voornamelijk onderzoekt en schrijft, dit wordt ook intensief begeleid, naast de andere vakken die je nodig hebt.

In de eerste jaren had ik veel lessen, vaak achter elkaar (wel elk uur een academisch kwartiertje pauze ;-)). Dat wordt steeds minder naarmate je verder komt. De vakken worden zwaarder, maar (bijna) elk vak heeft 2 uur hoorcollege per week, ongeacht de zwaarte/studiepunten. Je krijgt dus steeds minder 'les', maar steeds meer zelfstudie.

Dingen als projecten, trainingen en vaardigheden zitten voor een gedeelte in de opleiding zelf. Zo heb ik vakken gehad als: hoe zoek ik juridische informatie op?, spreekbeurten over door mij geschreven opdrachten, spreekvaardigheid, schrijfvaardigheid, studentenrechtbank (met z'n 3-en een zaak behandelen, uiteindelijk voor een jury van docenten en familie) en bij mijn master criminologie kwam daar dmv 4 vakken een heel jaar lang bijschaven/leren van onderzoek en schrijven bij.

Praktijkervaring kun je het beste opdoen via het vinden van een (onderszoeks)stage, ofwel via de universiteit, ofwel via je eigen zoeken. Ikzelf heb een onderzoeksstage bij de politie gedaan, hartstikke leuk/leerzaam! En er is een bezoekgroep naar een gevangenis. Praten met de gevangenen, zodat je ook een beeld krijgt van de mensen waar je mee te maken hebt, enz.