waarom raak je doof door geluidsoverbelasting?

ik heb het antwoord nodig voor mijn profielwerkstuk. het moet meer gaan om wat er binnen in je oor gebeurd, dus met je trommelvlies etc. graag lange uitleggen en evt. een link waar ik nog verder op kan zoeken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je trommel vlies gebeurt niet zo veel !hè !de beschadiging is meer in het slakken huis wat achter de hamer en het aanbeeld zit .in dat slakken huis zitten hele kleine haartjes ,die het geluid moeten omzetten ,zeg maar naar stroompjes zodat de gehoor zenuw het naar het juiste hoor gebied in je hersens kan transporteren zo dat jij kan horen . Hier dus een opmerking ik hebnl geen links . Het trommel vlies kan scheuren maar dat hersteld meestal maar die hele kleine haartjes nooit meer ,en die omzetting van trilling naar de zenuw is blijvend gestoord . dus zoek op slakken huis .succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haal voor je profielwerkstuk het boek 'Doof of zo?' in huis, bijvoorbeeld via de bibliotheek. Hier in staat het precies uitgelegd, en het is heel makkelijk en duidelijk te lezen :-)

Het beste antwoord

Simpel gezegd werkt dat zo: in je binnenoor zit een heel klein met vloeistof gevuld buisje. Aan de wand zitten hele kleine haartjes, die meetrillen met het geluid. Zenuwen melden die bewegingen aan je hersenen. Door te harde geluiden breken er haartjes af. En ze groeien nooit meer aan. Dan is het niet perse zo dat je geleidelijk steeds dover wordt, maar je gehoor wordt 'vervormd' omdat de achteruitgang voor de ene frequentie anders kan zijn dan voor de andere.
Bij een constant hard geluid kan je gehoor zelf ietwat dempen ter beveiliging. Plotselinge harde geluiden zijn dus extra schadelijk, omdat die demping dan 'niet aan staat'.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Doof- en slechthorendheid ontstaat meestal in het fragiele binnenoor (Latijn: cochlea), waar ongeveer vijftienduizend trilhaartjes geluidstrillingen omzetten in elektronische signaaltjes die via een zenuw naar de hersenen gaan. Door erfelijke afwijkingen, ziekten of overbelasting (te luide beatmuziek) kunnen die trilhaartjes kapot gaan waardoor het gehoor afneemt.