welk beroep past goed bij mij, en welk vakkenpakket heb ik daarvoor nodig?

ik wil later graag iets met kinderen gaan doen, maar daar zijn zoveel beroepen mee. ik ga graag met kinderen om tot ongeveer 4/5 jaar. mij lijkt het dat je daar natuur&gezondheid voor nodig hebt maar wat denken jullie????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je het beste vragen aan je studieleider, mentor, docent etc. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud ben je en op welke school zit je nu????

Antwoorden (7)

Natuur heb je daar voor zover ik weet niet nodig. Denk wel verzorging. Je kunt misschien in een kleuterklas gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je op de havo zit, kun je met elk vakkenpakket naar de PABO (lerarenopleiding). Na het VWO zou je ook naar de Academische PABO kunnen gaan. Hier zijn ook geen specifieke eisen voor het vakkenpakket.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk beroep bij jou past dat weten wij niet want wij kennen jou niet.
Dat zou je nog het beste kunnen vragen aan je leraren, leraressen, vader, moeder, broer, zus, vriendinnen.....mensen die jou kennen.

En anders kun je wat testjes op de pc doen.
Dat zegt ook niet alles, maar het geeft je een beetje
een idee.

http://www.mbowijzer.nl/s-factor?gclid=CM_PmsHI_qsCFcKDDgod0VWckw

http://www.carrieretijger.nl/carriere/zelfonderzoek/beroepskeuzetest

Een kleuterleidster geeft les in de kleutergroepen van een basisschool aan kinderen van vier tot ongeveer zes jaar. Onderwijst kleuters spelenderwijs door middel van speelleeractiviteiten.
Voor les aan een basisschool moet je de HBO lerarenopleiding gaan doen.
http://www.kiesjestudie.nl/beroep1000406876-Kleuterleidster.html

Leidster in de kinderopvang is ook een idee.
http://www.werksite.nl/branche/beroepskeuze/19/werkervaringen/264
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je het over Natuur en Gezondheid hebt neem ik aan dat je in Havo3 zit nu.
Het maakt niet heel veel uit wat voor profiel je kiest, maar sommige vakken passen wel beter bij je belangstelling dan anderen. Ik zou je aanraden om biologie, wiskunde, tekenen/beeldende vorming, eventueel muziek (afhankelijk van welke mogelijkheden er op jouw school zijn) te kiezen.
Met je Havo-diploma kun je dan later kiezen voor pedagogiek, of PABO, of SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening). Dat zijn allemaal HBO-studies waarmee je later met kinderen kunt gaan werken.
Op de site hieronder kun je ook kijken welke beroepen en opleidingen er allemaal mogelijk zijn als je met kinderen wilt werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad; de mogelijkheden zijn legio, en de uitdaging is je niet nu al teveel te beperken, maar ook nog geen wegen af te sluiten die je wellicht nog wilt gaan.
Er zijn natuurlijk opleidingen die specifiek gericht zijn op kinderverzorging, maar ook in vele andere beroepen kun je met kinderen te maken hebben.

In de lijst uit de eerste link vind je bijvoorbeeld al heel veel beroepen in de categorie 'iets met kinderen' die je kunt filterne op opleidingsniveau bijvoorbeeld. Daar komen soms heel verassende beroepen uit.

Ook kun je op Internet een van de vele beroepsinteressetesten doen waar soms voor de hand liggende maar soms ook verrassende uitslagen uit komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat is mogelijk. C&M zou ook kunnen. dat doet mijn zus, en zij wil ook met kinderen gaan werken. Ik denk dat N&G ook wel zou kunnen, maar dat is wel lastiger dan C&M....

SUCCES!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België kan je kiezen voor de volgende opleidingen:

secundair onderwijs - mét 7e specialisatiejaar:

- kinderzorg (BSO)

hoger onderwijs - professionele bachelor:

- lerarenopleiding (kleuteronderwijs)
- sociaal werk
- verpleegkunde
- pedagogie van het jonge kind