Wie weet een onderzoeksvraag op de werking van speeksel?

Ik moet een bio verslag maken over de werking van speeksel, ik weet geen onderzoeksvraag.
Ik heb gewerkt met 4 buisjes joodoplossing, fehling I + II , speeksel en gedestiliseert water

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ga je toch lekker enzymen aantonen? Dat is toch de bedoeling? Zoek daar zelf maar een mooie onderzoeksvraag bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit jij op t alkwin kollege leerjaar 2? (Middelbare school)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit jij op t alkwin kollege leerjaar 2? (Middelbare school)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke school en hoe oud ben je ? Dat maakt natuurlijk nog wel wat verschil.....

Antwoorden (6)

Zoiets als dit?

welke betekenis heeft speeksel voor de spijsvertering?
draagt speeksel bij tot de omzetting van zetmeel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heb je gedaan met die 4 buisjes?
Hoe is het onderzoek gegaan?
Waar bestaat speeksel uit?
Hoeveel speeksel slikt een mens per dag in?
Wat is die fehling I + II speeksel waar je het over had?
Wat heb je gedaan met die gedestilleerd water?
Wat was de doel van het onderzoek?
Heb je nog iets ontdekt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat doet speeksel eigenlijk allemaal in je lichaam?
Waar zorgt het voor?
(Wat heeft joodoplossing nou eigenlijk met speeksel te maken? ook een vraag, ik weet niet of die goed is)
Waarvoor zijn de speekselklieren?
Enz. enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met joodoplossing toon je zetmeel aan.
Speeksel breekt zetmeel af tot suiker.
Suikers toon je aan met Fehlings reagens. OM die reactie uit te voeren heb je twee oplossingen nodig Fehlings 1 en II.
De onderzoeksvraag is waarschijnlijk:
Wat is de functie van speeksel?
En het antwoord is: zetmeel afbreken tot suiker.
Scheikundig kan dit wel wat worden uitgebreid, maar dit is de kern.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de werking van speeksel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag je ook een onderzoeksvraag maken over zoiets als invloeden en werking van speeksel in de praktijk?
Zoals:
"Gevolgen van stress op het oorspeekselklier."?
Hiermee zou je verder kunnen inhaken op:
"Waarom sprekers keelschrapen en slokjes water gaan drinken."
Dan heb je tenminste een praktisch onderwerp waar iedereen zich over kan verbazen; dat ook dit één van de vele gevolgen zijn, die aantonen hoe belangrijk eigenlijk de functie van speeksel is.
Sprekers kunnen met deze wetenschap hun voordeel doen en niet-sprekers vinden dit ook interessant.
Moet je toch persé iets moeten toveren met buisjes, dan vind je wel iets in deze richting wat met deze vraag te maken heeft. Dat kun jij beter dan ik!

Toegevoegd na 21 minuten:
In de laatste regel: "Moet je toch persé..."
Moet eigenlijk zijn: "Mocht je toch persé..."
Niets moet dus, maar toveren met speeksel mag!

Advies: Vergeet nooit iets na te lezen vóór dat je het wegstuurt!