Wat is een boek wat je goed kan lezen voor nederlands voor een12/13 jarige?

ik zit op de middelbare school in de 1ste en ik moet voor nederlands een boek lezen maar ik heb geen idee wat nou een goed boek is om te lezen weten jullie iets

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O jee, je hebt je account al weer opgeheven.

Antwoorden (12)

Dagboek van Anne Frank; Bartje van Anne de Vries. Het bittere Kruid van Marga Minco. Heb ik voor eindexamen gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terecht ! Dikke plus dus. Maar tegenwoordig mogen ze voor de boekenlijst écht kinderboeken lezen :schrik!:
anneliez
12 jaar geleden
Nou zijn veel van de jeugdboeken van tegenwoordig wel beter van inhoud dan de stijfkopje en olijke tweeling boeken van vroeger.
En in de eerste van de middelbare moeten toch veel kinderen nog beginnen met boeken lezen, wordt helaas niet zoveel meer gedaan. En dan toch beter een goed jeugdboek om "erin te komen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik ben zelfs een geboren boekenwurm en heb na 10 jaar voorlezen twee kleine grote boekenwurmpjes erbij gekregen, dus ik ken het probleem niet zo. Mijn oudste las met 8 al het Dagboek van Anne Frank (en heeft van de week De Jongen in het Achterhuis verslonden, maar dat is een vertaald boek), en is gek van Virginia Andrews. De jongste (11) is nu bezig met die schapenboeken van Leonie Swann (in het Duits) en is gek op Harry Potter en boeken van Virginia Andrews. Carry Slee vinden ze allebei ZOOOOOOO verschrikkelijk niks, dat ik me niet kan voorstellen dat dat echt ZO populair is. Inkomen doe je op de basisschool ; vanaf je 12e kun je dan lekker echte boeken lezen. Wat oudere jeugdboeken van Evert Hartman, Thea Beckman, Tonke Dragt of Jan Terlouw vinden ze trouwens ook nog steeds mooi ; die zijn eigenlijk nauwelijks gedateerd. Maar ik weet dat weinig leeftijdsgenoten zelfs dat niveau nog maar aan kunnen - doodzonde eigenlijk.
Boeken van Carry Slee; zoals Razend, Afblijven, etc. zijn altijd wel superboeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zoveel leuke boeken.
Veel te veel om op te noemen.

http://www.topkinderboek.nl/fictie/13-jaar.html

De hele omnibus voor nog geen 6 euro!
"De Vijf".
Ik heb ze verslonden........
http://www.intertoys.nl/speelgoed/boeken-de-vijf-omnibus-576567.html?PathCatalog=nl_sp_boeken_alles&Refinement_Leeftijd=Vanaf-13-Jaar

Heb je geen bibliotheek in de buurt?
Meestal is die gratis voor kinderen.
En daar kunnen ze je vanalles en persoonlijk
adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeeh.....De Vijf - dat is toch voor pakweg 9 tot hooguit, echt hooguit 12-jarigen ?
anneliez
12 jaar geleden
En op school wordt verwacht dat je toch iets meer litteratuur gaat lezen
Deadline van Rachel Ward.
Een andere Elliot van ????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeh...zijn dat Nederlandse schrijvers ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaah deadline die heb ik ook gelezen in de eerste
Het beste kun je gewoon naar de bibliotheek gaan en kijken wat je aantrekt, want het ' willen lezen' van een boek is het halve werk. Wellicht heb je ook een boekenlijst gekregen met wat titels waaruit je kunt kiezen, soms zelfs op thema ?

Als je op de middelbare school zit is er geen enkele reden meer om kinderboeken te lezen. Die zijn vaak wel leuk, maar erg beknopt in diepgang of erg voorspelbaar. Maar in de categorie 12+ is nog wel een en ander aan moois te vinden.

Titels geven vind ik lastig, want dat is maar net wat je aanspreekt. Hier een oude toptien uit de praktijk :

De top 10 2009-2010 ziet er zo uit:
1 Het gouden ei door Tim Krabbé
2 Oeroeg door Hella S. Haasse
3 Komt een vrouw bij de dokter door Kluun
4 De aanslag door Harry Mulisch
5 Echte mannen eten geen kaas door Maria Mosterd
6 Afblijven door Carry Slee
7 De passievrucht door Karel Glastra van Loon
8 Turks fruit door Jan Wolkers
9 Oorlogswinter door Jan Terlouw
10 Joe Speedboot door Tommy Wieringa

Een vreemde mengelmoes van volwassen- en kinderboeken, maar de nummer één en twee staan zeker terecht bovenaan (en zijn ook nog eens lekker dun) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van Erik of Het klein insectenboek door Godfried Bomans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.hoeoverleefik.nl/web/Boeken/Hoi.htm?dbid=28512&typeofpage=455416

Dit is een heel leuk boek en ook nog eens informatief.
Het heet; 'Hoe overleef ik de brugklas' en is geschreven door Francine Oomen.

De boeken van Francine zijn allemaal erg leuk om te lezen voor pubers.

Het boek 'vlinders' van Simone van der Vlugt, is ook een heel goed boek.
De hoofdpersoon is een meisje;'Zoë' dat paranormaal begaafd is en de geest van een vermoorde jongen ziet. De daders zijn nooit gepakt en ze gaat deze jongen helpen. Het boek is prettig geschreven en makkelijk te lezen. Het is ook erg spannend.
Zij heeft ook het boek "schuld' geschreven.
Een boek dat je in 2 dagen uitleest, ook als je niet van lezen houdt! Dit boek leest lekker weg, maar ik vind het niet zo spannend als 'Vlinders'.

Ook het boek; 'het mysterie van Pythagoras' van de schrijver Jan Helmer is een goed boek.. Het is wiskundestof verpakt in een spannend verhaal. De figuur Pythagoras wordt op een fantasierijke manier in het verhaal geïntroduceerd. Als lezer hoef je geen wiskundige te zijn, dat is de hoofdpersoon Matteo ook niet. Naarmate het boek vordert leert hij steeds meer over wiskunde en over pythagoras. Deze wiskundige wijze man uit de oudheid, is een combinatie van Einstein en Emiel Ratelband. Hij is niet alleen heel wijs maar zit ook vol streken.Matteo is een Italiaanse jongen die steeds mer gaat voelen voor een Engels meisje, hoewel ze erg verschillen. Zij is dan ook de andere hoofdpersoon. In dit boek kom je veel te weten over Pythagoras en over de oudheid. Het is enthousiast en fantasierijk geschreven.
amc
12 jaar geleden
Meestal staat er achterin je Nederlands boek een literatuurlijst met boeken die aanbevolen worden om te lezen! En natuurlijk zijn de boeken van Carry Slee altijd ideaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit ook in de 1e , en ik heb het boek Alles is Anders van victoria farkas gelezen. Spannend boek over een meisje dat ernstig ziek is , en een jongen die er achter komt dat zijn vader niet zijn echte vader is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MZZL meiden !
dat is een super leuke serie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mzzl meiden, alle boeken van Carry Slee, en de Hoe Overleef Ik boeken zijn echt top voor de 1e klas van de middelbare school...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een b of c leesboek. meestal staat op de voorkant of achterkant voor welke leeftijd een boek is. ik vind blauwe plekken of spijt leuke boeken