Wat kun je het beste doen als je vastloopt bij het maken van je huiswerk?

Hallo,

Ik moet momenteel een procesverslag maken voor mijn studie. Maar ik weet echt niet hoe dat moet. Wat kun je het beste doen als je hierin vastloopt? En hoe kom je achter of het niveau van je studie te hoog ligt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Eigenlijk vraag je hier 3 verschillende zaken, die wel allen iets met elkaar te maken hebben maar om je vraag te beantwoorden splits ik het even op.
-Vraag 1: hoe maak ik een procesverslag?
Een procesverslag is minder aan regels gebonden dan een reflectieverslag. Als hulpmiddel kun je jezelf voor ogen houden dat de lezer van je verslag een compleet beeld moet krijgen van hoe het proces verlopen is, hoewel hij/zij er zelf niet bij is geweest. Beschrijf dus zo concreet mogelijk van begin tot eind wie wat deed, waar wanneer, waarom en hoe (5W + H), en met welk effect. Tot slot beschrijf je hoe het proces volgens jou van invloed is geweest op het uiteindelijke resultaat (positief/negatief). Zie verder bron 1 en 2.
-Vraag 2: Wat kun je doen als vastloopt in een onderdeel van je studie?
Probeer om een opdracht op tijd in te plannen zodat je genoeg tijd hebt om het op te lossen als je vastloopt. Begrijp je een opdracht niet vraag dan om extra uitleg of een toelichting, overleg met je medestudenten en zoek ook op internet voor extra informatie en leidraden.
-Vraag 3: Hoe kom je erachter of het niveau van je studie te hoog ligt?
Daar kom je meestal vanzelf achter als je studieresultaten achter blijven, dus lage cijfers, achterstand in in te leveren werk et cetera. Als je dit bemerkt moet je overleggen met je mentor. Spreek dan gewoon eerlijk je twijfels uit en vraag om hulp. Het kan zijn dat het niet ligt aan je niveau maar aan je studievaardigheden, misschien ben je al een heel end geholpen als je beter leert plannen en iemand je een beetje kan coachen hierin. Schroom niet om tijdig hulp te vragen van je school, je betaald niet voor niets schoolgeld/collegegeld en ze zijn er om je te helpen.

Tip: maak het niet allemaal groter dan het is. Je voelt je even overdonderd omdat je niet weet hoe je moet beginnen maar dat betekend niet direct dat je deze studie niet aan kunt. Elke student loopt wel een keertje vast, dat kan enorm leerzaam zijn. Grote kans dat met een beetje beter plannen je alles onder controle krijgt. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op internet zoeken naar de oplossing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is Raico nu toch ook al aan het doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die - is trouwens niet van mij.
Eerlijk tegen je docent/mentor zeggen dat je er niet uit komt, dat hoeft helemaal niet te zeggen dat die studie te hoog gegrepen is voor je, je moet wennen aan de manier van werken. Of je vraagt je studiegenoten om hulp, als je even op het goede spoor gezet bent, kun je waarschijnlijk wel verder.
12 jaar geleden
Ik geloof dat men tegenwoordig denkt in ""doelen"" en ""stappen"".
Het verloop hiervan noemt men het proces.

Dus je beschrijft eerst wat je jezelf ten doel hebt gesteld.
B.v. die en die modules halen.
Daarna beschrijf je de stappen met het tijdsplan.
B.v. tien hoofdstukken van ..... in een week en daarna weer tien.

Tenslotte kijk je of je je oorspronkelijke planning hebt kunnen halen, en beschrijft, als je het niet hebt gehaald, waar dat aan kan liggen. B.v. geen zin, te moeilijk, geen hulp die wel nodig was, veel verjaardagen die je belangrijker vond dan je studie enz.

Als je het dan nog eens overleest, als je alles eerlijk hebt beschreven, zal je een aantal dingen duidelijk worden over je studietempo, je motivatie, de moeilijkheidsgraad.
Je kunt daaruit conclusies trekken betr. je studietempo over ""meer je best zullen doen"" en of je de studie wel aan kan.

Zo duidelijk?
Sterkte ermee.