Ja, dat is slecht. Een kind moet leren omgaan met haar omgeving, en in haar eentje valt er minder te spelen. Ze kan op Sova Training gaan als ze het niet durft. Misschien kun je haar vragen waarom ze dit niet doet .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
speelt ze in school wel met kinderen? en heeft ze wel vrienden?
als je geen vrienden hebt lijkt me dar erg, maar als ze niemand mee naar huis neemt, ligt het waarschijnlijk inderdaad aan dat ze verlegen is.
misschien kan jij beginnen met bijvoorbeeld aan de moeder van die vriend(in) te vragen, of je bijvoorbeeld met de kinderen naar een speeltuin mag gaan :)
als ze merkt dat het gezellig is met die vriend(in)
dan durft ze waarschijnlijk vanzelf wel meer mee te vragen !

heel veel succes !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou dit slecht zijn. Het onderwijssysteem is tegenwoordig zo sociaal, dat kinderen de hele schooldag al interactie hebben. Ze zitten toch immers niet meer met hun armen over elkaar braaf in de bankjes, zoals wij vroeger.

Als ze na schooltijd liever thuis zitten met een boek of iets gaan knutselen, hebben ze genoeg van het dagelijkse sociale verkeer. Er zijn nou eenmaal buiten-speel-kinderen en lekker-thuis-zit kinderen. En er zijn ook fases in het leven, dat je minder behoefte hebt aan anderen en gewoon op jezelf wilt zijn.
Ieder kind is anders en als ze zich verder normaal gedraagt, zou ik er niet zo'n punt van maken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Geeft de leraar of lerares ook aan dat ze veel op zich zelf is? Hoe gaat het in de klas, komt ze makkelijk mee in de klas?

Heeft ze eventueel interesses die ze deelt met andere kinderen? Dansen, tekenen, knutselen, koken etc Er zijn tegenwoordig zoveel clubjes om je bij aan te sluiten.
Op deze manier krijgt ze misschien wat meer aansluiting bij andere kinderen, terwijl ze iets doet wat ze leuk vind.

Of het echt slecht is dat ze na schooltijd niet met andere kinderen speelt is natuurlijk voor elk kind anders en valt met weinig informatie bijna niet te beantwoorden.

Er lopen op een basisschool vaak wel mensen rond die uw kind zouden kunnen observeren. Misschien zou u hier eens naar kunnen informeren.

Ik wens u in ieder geval veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moeten kinderen allemaal hetzelfde doen?

Neen wat jou kind doet is niet slecht, jouw kind heeft haar eigen karakter en eigen wil, dat hoeft niet te veranderen.

Je moet je eigen pas zorgen gaan maken als het kind ook op school geen contact meer wil met haar leeftijdsgenoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heeft je kind er gewoon geen zin in. Ieder kind is weer anders. Je kan ze niet dwingen met andere om te gaan. Als je ze op een sport doet, en dan vooral teamverband, word hij/zij misschien socialer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is moeilijk te zeggen. Het is niet per definitie slecht dat ze dat nooit doet. Net zoals het niet altijd 'goed' gaat met kinderen die wel vele met andere kinderen spelen.

Wat je moet zien uit te vinden is waarom je dochter nooit met anderen uit haar klas speelt en of de achterliggende reden iets is waar je wat aan moet proberen te doen of niet.

Ik zou het in ieder geval opnemen met de leerkracht omdat zij een goed inzicht hebben in de groep en de onderlinge verhoudingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is slecht als ze op school ook met geen kinderen speelt , misshien kan ze op school wel goed met de kinderen opschieten en heeft ze thuis wat tijd voor haar zelf nodig. mijn dochter kon vroeger ook slecht met de kinderen omgaan en bracht veel tijd met haar zelf nodig. ze is nu 14 en het gaat nu ook goed met haar. maar heeft uw dochter geen vriendinnen op school zou ik toch maar even naar de schooldokter.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er van af. Als ze tijdens de pauzes al heel sociaal is dan is dat toch niet zo erg. Als ze trouwens al hobbies heeft waarbij ze andere kinderen tegenkomt dan kan ik begrijpen dat ze geen zin heeft om met anderen te spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is helemaal niet slecht want ik heb namelijk een zusje en die heeft heel veel vrienden maar speelt eigenlijk nooit met iemand buiten school behalve op haar feestje dan nodigt ze zowat de hele school uit haha maar als ik jou was zou ik eerst met je dochter gaan praten voordat je ingrijpt want ik las dat je haar op sova training kon doen maar als ze juist wel vrienden heeft dan kan het heel verwarrend voor haar worden ik heb het namelijk ook meegemaakt en mijn moeder zei je moet niet bang zijn en ik moest er 2x in de week heen maar ik had genoeg vrienden alleen ik had nooit zin om te spelen en zo ben ik onzekerder geworden dus denk goed na voordat je het doet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is je kind gelukkig en geliefd? Dan is het niet slecht. Is je kind ongelukkig en voelt het zich buitengesloten? Dan is het slecht.

Er valt niet zo gek veel meer over te zeggen.