Hoe kan je na de havo arts worden en hoe lang duurt dat?

Ik zit in 3 havo ik moet dit jaar een profiel kiezen(hierover zou ik ook graag advies over willen hebben ) ik wil kinderarts worden. En wil weten Wat Ik hiervoor na mijn havo moet gaan doen..(welke opleiding(en)) en hoe lang deze opleiding gaat duren.. hoe oud zal ik zijn als ik afgestudeerd ben? (15jr)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Na het behalen van je Havo-diploma kun je overstappen van 5 Havo (17 jr) naar 5 Vwo. Dit diploma kun je in twee jaar behalen (19 jr). Vervolgens moet je op de universiteit 6 jaar (incl. co-assistentschappen) geneeskunde studeren (25 jr) en vervolgens een 5-jarige specialisatieopleiding tot kinderarts (30 jr).

Onder voorbehoud van vertragingen en lotingen natuurlijk!

Toegevoegd na 2 minuten:
Het profiel dat je straks op de Havo het beste kunt kiezen is Natuur en gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker kan dat. Het handigste is om na de havo eerst het vwo te doen, en die met redelijk hoge cijfers af te ronden. Hoe hoger hoe meer kans je hebt om ingeloot te worden.
Dan is de geneeskunde opleiding 6 jaar, daarna ben je basisarts. Om je te specialiseren tot algemeen kinderarts ben je nog 5 jaar bezig. Vervolgens kan je nog specialiseren in een bepaald gebied, wat weer extra tijd kost.

Hoelang het nog duurt kan je zelf uitrekenen nu, houd er rekening mee dat je niet altijd meteen ingeloot wordt voor geneeskunde, en tevens dat je niet altijd meteen een plaats vind in de opleiding voor kinderarts, wellicht moet je daartussen nog wat jaar als basisarts aan de slag.

Succes ermee!