welke richtingen moet ik nemen om als einddoel dokter te worden?

Ik wil graag dokter worden en daarna doorstuderen naar chirurg, maar ik weet niet wat voor richtingen ik moet nemen om daar uiteindelijk te komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Je kunt ook gewoon de internetsite van de universiteit bezoeken of je decaan raadplegen. Daar staat gewoon wat de eisen zijn om een bepaalde studie te volgen. Bijgevoegd een vb link van de universiteit utrecht.

http://www.uu.nl/university/bachelors/NL/geneeskunde/Pages/toelating.aspx

Ingangseisen
Vanaf 2010 geven de vwo-profielen Natuur & Gezondheid met het vak natuurkunde en Natuur & Techniek met het vak biologie toegang tot de lotingsprocedure. Ook de profielen die tot 2010 gebruikt werden, Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek met biologie 1,2, geven nog steeds toegang.

Je moet het examen met goed gevolg hebben afgelegd voor je als student een verzoek tot inschrijving kunt doen. Ook andere diploma´s geven mogelijk toegang. Neem hiervoor contact op met Studentenservice, of raadpleeg de Onderwijs- en Examenregeling.

Daar staat het volgenden in:
Bijlage 2. Gelijkwaardige vooropleidingen
NEDERLAND:
• VWO-diploma zoals uitgereikt tot 1 januari 2010, op basis van profiel:
- Natuur en Gezondheid of
- Natuur en Techniek, aangevuld met biologie 1, 2 in de vrije ruimte
• VWO-diploma ‘oude stijl’ op basis van vakkenpakket, tenminste bevattende de vakken:
- Biologie
- Natuurkunde
- Scheikunde
- Wiskunde A of wiskunde B
• gymnasium diploma afgegeven krachtens de Hoger Onderwijswet 1876;
• hbs-diploma afgegeven krachtens de Middelbaar Onderwijswet;
• een propedeuse- of einddiploma van een hogeschool of een universiteit die onder de Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op de middelbare (vwo) een natuur profiel en daarna kun je geneeskunde studeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Universitaire studie medicijnen, en vervolgens nog een specialisatie als chirurg. Om universiteit te mogen doen heb je een VWO diploma nodig. Ga anders is bij de decaan bij jou op school langs.

Toegevoegd na 35 seconden:
Ook heb je biologie en wiskunde A of B nodig (op VWO niveau)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zit op dit moment op het vmbo en daarna ga ik havo doen. kan ik via hbo ook universiteit doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je eerst vmbo afmaken, dan havo afmaken en daarna een jaar hbo halen dan kun je naar de universiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar heeft het ook zin om hbo helemaal af te maken of moet ik persé hbo propedeuse doen?
Ik lees dat je op het VMBO zit. Dan is het beter om eerst nog HAVO en daarna VWO te doen. Dit is nodig ivm de vakken wiskunde, natuurkunde en biologie.
Als je deze vakken niet op VWO niveau hebt gedaan, zul je er tijdens je studie veel moeite mee hebben.

Dus na de HAVO een jaar HBO en dan Universiteit is veel lastiger voor de studie geneeskunde.