Kan een VMBO T student een verkorte MBO 4 opleiding doen?

Ik denk niet dat er veel extra uitleg nodig is.
Op school vertelde mijn docent dat het niet mogelijk is ongeacht wat mijn cijfers ook zullen zijn.
Maar dit geloof ik niet en ik denk dat ze het puur zegt omdat het haar niet uitkomt en extra werk op zou leveren.
(ik heb persoonlijk dan ook erg veel spijt dat ik geen havo heb gedaan, dan had ik mijn mbo kunnen overslaan en direct HBO kunnen doen)

Ze zegt zelfs dat het wettelijk niet mag, is dat zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Je docent heeft gelijk. Je kunt alleen een verkort traject volgen als je bijvoorbeeld een havo- of vwo-diploma op zak hebt, een MBO-3 diploma of andere relevante diploma's hebt, werkervaring hebt, etc. Jij hebt 'gewoon' VMBO-T gedaan, net als ieder ander die MBO-4 gaat doen. Er is normaal gesproken geen versnelling mogelijk dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er ook geen omwegen mogelijk, waardoor het wel mogelijk wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat durf ik niet te zeggen. MBO's zijn tegenwoordig nogal massaal, met vele protocollen en regels ten gevolg. Uitzonderingen worden dus steeds minder makkelijk gemaakt. Tijdig contact opnemen met desbetreffend ROC is aan te raden.
Het verschilt per opleiding. Ik heb namelijk ook vmbo t gedaan en ik heb maar 3 jaar mbo gedaan inplaats van sommige studenten die er 4 jaar op hebben moeten doen. (de opleiding directie secretaresse) dus ik zou gewoon navraag doen bij de decaan van de opleiding.