Hoe kom ik er achter wat ik later wil doen als beroep?

Ik heb al 4 beroepskeuze testen gedaan, 2 uitgebreide gespreks trajecten doorlopen, met de decaan gepraat, loopbaan oriëntatie en de hele mikmak die je nog meer kan verzinnen.

Maar ik kan er maar niet achter komen wat ik nou echt super graag wil worden...heeft iemand de gouden tip hoe ik dit kan ontdekken. Het zweet begint me wel uit te breken want ik heb al 2 verkeerde keuzes gemaakt op het MBO en ben terug gegaan naar het HAVO om weer wat tijd te winnen voor het oriënteren en om hoger op te komen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Allereerst accepteren dat er gewoon niets is wat je supergraag wilt worden. Daar ben je niet de enige in.

Vervolgens eens kijken waar je goed in bent. Praten? Wiskunde? Verkopen? Iemand coachen of begeleiden?

Zoek vervolgens een algemene hbo studie in die richting.

Ook kan het helpen om in bepaalde bijbaantjes om je heen te kijken. Zelf kwam ik door een bijbaantje in een verpleeghuis erachter dat de zorg mij wel lag. Vervolgens deed ik een algemene zorgopleiding en daarmee kan je nog alle kanten op.

Realiseer je ook dat als je straks accountant bent geworden, maar je toch liever treinmachinist bent, dat áltijd nog kan. Je hoeft niet nu iets te worden voor de rest van je leven ( misschien haalt dat de druk van de ketel )

Toegevoegd na 1 minuut:
BTW: wat wel verstandig is om ook al kom je in een tweede jaar hbo erachter dat het toch niet helemaal wat is, een opleiding gewoon wel af te maken. Kan je weer mee doorstromen naar de uni, én je hebt altijd wat achter de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom de min?

Andere antwoorden (5)

Fiets een keer door de stad en kijk wat je allemaal kunt doen. Onthoud een paar dingen en zoek dan thuis de eisen op. Zo kun je dan kijken of je geschikt bent ervoor en of je het echt wilt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer je er niet al te druk over te maken. Stel niet zulke hoge eisen aan jezelf. Je hoeft geen beslissing te nemen voor de rest van je leven.
Realiseer je dat veel mensen tegenwoordig niet meer veertig jaar bij dezelfde baas blijven en steeds hetzelfde werk blijven doen. Je kunt altijd weer solliciteren / studeren (in deeltijd of schriftelijk, gewoon naast je werk) / interne cursussen doen etc.
En bekijk het ook eens zo: als er niks echt uitspringt bij jou, dan ben je waarschijnlijk geschikt voor veel verschillende beroepen. Een echt verkeerde keuze zal je dan ook niet zo snel maken. En als je wel in een studie/beroep terecht komt waar je niet echt gelukkig mee bent, dan ga je via een andere studie gewoon weer op zoek naar een nieuwe uitdaging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nooit gevonden wat ik wou doen als beroep, ik ben intussen 39 jaar. Mij lijkt het heel onnatuurlijk om om het even welke job te doen. Ik denk dat, als een mens eerlijk is met zichzelf, hij geen enkele job graag wil doen. Mensen zijn niet gemaakt om jobs te doen. Maar via een systeem complex systeem van angst creeëren (angst voor uitsluiting, angst voor de dood, ...) heeft men de mensen zo ver gekregen dat hij uiteindelijk toch maar kiest om te werken. Ik heb momentee een compromis gemaakt. Mijn vrouw gaat werken en ik blijf thuis en doe een beetje het huishouden, de boodschappen en hou me voor de rest bezig met dingen die ik leuk vind, zoals voetballen, aan mijn zeilbootje klussen, zwemmen, wandelen, fietsen, .... Maar ik denk dat ik op een dag toch terug voor de volledige vrijheid zal kiezen en op reis zal trekken. Als ik reis leef ik zoals de apostelen die door Jezus werden uitgezonden: ik heb nooit aan iets gebrek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Mooi verhaal, maar niet een antwoord op de vraag......
Enneh, nee, ik deel geen minnen uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oesje, jij hebt nog geen reiservaring veronderstel ik.
Ik heb wel vaker gereisd zonder geld. Om één of andere mysterieuze reden vond ik altijd eten en onderdak. Hoewel ik nog liefst onder de blote sterrenhemel sliep in m'n warme slaapzak.
Zelf als je denkt een goede keuze gemaakt te hebben en je hebt je studie daarvoor afgerond én je werkt enkele jaren, dan nog kan je tot de conclusie komen dat het niet de juiste keuze is geweest.
Dus uiteindelijk moet je gewoon doorleven, en dan kom je er uiteindelijk achter wat de juiste keuze is (was).
12 jaar geleden
Probeer gewoon een paar banen uit, je hebt steeds een maand proeftijd. Na al die baantjes en kennis kun je altijd nog adviseur worden.
Ik ben beveiligingsbeambte en heb mijn job hierin echt gevonden. Omdat ik op mijn objecten mijn kennis en vaardigheden kan benutten.Zouden ze me op een bouwput zetten verder dan ga ik op zoek naar ander werk.
Politie misschien.

Met jouw opleiding heb je nog wel keuzes zeg maar. Dat heeft niet iedereen, prijs jezelf gelukkig en maak je niet druk. Kijk naar wat je hobby is en probeer in de buurt te zitten.
Ik zei altijd dat ik slapend rijk wilde worden, nou het is geen slapen natuurlijk maar wel rustig en niet rijk maar wel een aardig loon.

Succes