Hoe geven docenten les op het VWO en hoe geven zij les op de HAVO. De vraag is eigenlijk: wat maakt het verschil. Moeten lln sneller, dieper gaan?

Het is een didactische vraag. Als docent moet je wel het verschil weten te maken. Maar hoe concreet is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Toen ik nog docent was, zat het verschil tussen HAVO en VWO met name in het feit dat de HAVO een jaar korter duurt. Je moet je dus meer concentreren op de leerstof en kunt minder uitwijden of wat dieper op de dingen ingaan.
Daarnaast willen Havisten vooral weten wat ze moeten leren en zijn VWO leerlingen vaak wat meer geinteresseerd in het hoe en waarom.
Ook zijn VWO leerlingen vaak wat afstandelijker, een HAVO klas is vaak levendiger en leerlingen zijn eerder geneigd de stof aan hun eigen leven te relateren (hangt natuurlijk wel van het vak af).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zucht.......

Andere antwoorden (3)

De manier van lesgeven is nagenoeg gelijk, het VWO kent meer vakken en gaat bij verschillende vakken dieper op de materie in.
12 jaar geleden
Ik zit zelf op 3VWO en ik als ik iets niet snap, dan wil ik altijd weten hoe het moet. Ik heb vrienden op het HAVO en als die iets niet snappen, dan hoeven ze het niet per se te weten. Bij HAVO moet je dus meer vragen klassikaal behandelen en bij VWO meer individueel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na 3 jaar gymnasium, 1 jaar atheneum en nu tweede jaar havo, moet ik eerlijk zeggen dat er vrij weinig verschil zit in de manier van lesgeven. Wel is er veel verschil in stof, op het havo is de uitleg oppervlakkiger terwijl bij vwo het meer diepgaand is.