Wat is een goede manier om niet bang te zijn voor een presentatie te houden?

Ik hou echt niet van presentaties houden, maar ik moet het doen voor school. Ik word heel erg rood, en dan ga ik stotteren, en dat doen mijn klasgenoten na. Ik wil een goede presentatie kunnen houden en een goed cijfer krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar dat doe je niet zo gauw wanneer je er al staat lijkt me...

Antwoorden (6)

Het begint ermee dat je je grondig voorbereidt. Zorg dat je echt alles over het onderwerp te weten komt, zodat je wat dat betreft niet voor verrassingen kunt komen te staan. Schrijf je verhaal in elk geval in steekwoorden op, of als je je heel onzeker erover voelt volledig. Oefen hardop voor de spiegel, net zo lang tot je tevreden bent over de klank van je stem en de uitstraling die je daarbij hebt. Dat je rood wordt moet je niet erg vinden, gewoon doorgaan en zorgen dat je klasgenoten geïnteresseerd raken door wat je ze vertelt. De inhoud van de presentatie is belangrijker dan jouw verlegenheid. Als dat je lukt dan heb je zeker een goed cijfer binnengehaald. Heel veel succes gewenst!
Amadea
12 jaar geleden
Kijk eens op deze site. Daar staan een heleboel tips voor een presentatie. Kijk even wat er voor jou van toepassing is en probeer de tips te verwerken in je presentatie en je voorbereiding.
http://www.tuxx.nl/presentatie/tips/
En wees vooral niet bang! Iedereen moet wel eens een presentatie houden die het niet leuk vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij je goed voorbereid, door duidelijk op een rijtje te hebben wat je gaat vertellen en in welke volgorde, ben je al een heel eind. Zorg dat je iets in je handen houdt, bijvoorbeeld een spiekbriefje waarop in "hoofdstukken" staat beschreven wat je gaat vertellen.
Ook kan je van die presentatoren kaartjes maken, met op elk briefje een hoofdstuk. Als je klaar bent met de een, schuif je hem naar achteren en komt het volgende onderwerp weer naar voren.

Met een instelling van: "Ik weet ergens iets van en ik ga dit aan jullie vertellen, stelletje kneuzen dat nergens iets van weet!" zou je misschien ook al wat steviger in je schoenen staan. In ieder geval, zorg dat je je tijdens het presenteren echt richt op het overbrengen van informatie. Dan word je vanzelf zekerder omdat jij er meer van weet dan zij. En kies een interessant onderwerp! Iets wat jij echt leuk vindt.

Verder: zorg dat je die dag leuke kleren aanhebt, iets waar je je echt lekker en mooi in voelt. Controleer van te voren of je gulp dicht zit, kan je je daar in ieder geval ook geen zorgen om maken tijdens het praten. Ook kan je een glas water of een kopje vasthouden. Op tv hebben ze dat toch ook altijd?

Als je het echt even niet trekt tijdens het praten, kijk dan de leraar aan. Die zal sowieso goed luisteren naar wat je te zeggen hebt.

Het gaat ook vooral om wàt je zegt tijdens een presentatie voor de klas, dus richt je daar goed op.

Heel veel succes! Je kan het!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien helpt het om te denken dat zij nog een beurt moeten krijgen, en jij er dan vanaf bent.
En dat zij waarschijnlijk even zenuwachtig zijn als jij, en daarom op jou afreageren, door je na te doen (niet netjes, eerder kinderachtig)
Bereid je goed voor, en bedenk, jij doet t toch maar, en onder je toehoorders zitten er nog genoeg in de zenuwen voor hun eigen presentatie
12 jaar geleden
Voorbereiding is inderdaad erg belangrijk. Daar hoort ook bij dat je toch echt achter je onderwerp staat. Al is het maar dat je kunt vertellen wat anderen er zo belangrijk of goed aan vinden. Stap twee is oefenen wat je wil zeggen. Als het moet stukken uit het hoofd leren, zelfs al mag je als nieuwslezer presenteren - dan komt stukjes 'los' doen toch goed over. Het helpt ook je de situatie goed voor te stellen. Stel je echt voor hoe je rondkijkt en oefen dat. Ook door reacties en vragen te 'voorzien' hou je er grip op. Tijdens de presentatie uitstralen dat je het laat zoals het gaat - dan toon je de klas dat jij jouw deel hebt gedaan, het hangt ook van hun af!
Benieuwd of dit voor je werkt en veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede voorbereiding is natuurlijk belangrijk, maar mijn ervaring is dat het weinig zin heeft om kort voor de presentatie nog van alles door te nemen tot één minuut voor aanvang. Dan maak je jezelf helemaal gek. Behalve dat je natuurlijk je verhaal goed moet weten kun je je ook voorbereiden op wanneer er iets mis gaat, bijvoorbeeld als je iets vergeet of gaat stotteren. Het is helemaal niet erg om te zeggen: 'hier kom ik even nier uit' of ' hier kom ik nog terug'. Leg de lat niet te hoog, fouten maken mag, dat mag ik ook op mijn werk dus waarom op school niet? Mijn advies: ga er luchtig mee om! Als ik zenuwachtig ben voor een presentatie draai ik meestal gewoon een paar goeie nummers om ff lekker te ontspannen en ik zie wel wat er komt. Succes iig en het gaat wel lukken!