Kan iets wat je schriftelijk inlevert gecontroleerd worden op plagiaat?

Als iemand vorig jaar iets schriftelijk moest inleveren, en ik moet dat dit jaar doen. Het is allebei hetzelfde verslag of rapport, kan dit dan gecontroleerd worden op plagiaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (6)

ja daar hebben docenten een speciaal progamma voor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kalashnikov9: wat een onzin. Met google kun jij helemaal niet zomaar in alle bestaande wetenschappelijke literatuur lezen. Crea bedoelt andere, specifiek daarvoor gemaakte software.
Ja dit kan zeker. Docenten hebben een speciaal programma waarmee ze jouw verslag kunnen scannen en kunnen contoleren op plagiaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met schriftelijk echt met de hand geschreven bedoeld: nee dat is bijna onmogelijk op plagiaat te controleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het bij dezelfde docent is, is deze wel heel erg aan zijn pensioen toe als hij het niet ziet.
als het een andere docent is, en hij is te lui om de beschikbare tools te gebruiken slip je er misschien ook wel doorheen.
Je kunt je ook bedenken waarom je je studie eigenlijk doet: om iets te leren of alleen om een diploma aan de muur te kunnen hangen. In het laatste geval kun je waarschijnlijk beter een diploma via internet kopen: sneller en goedkoper.
Met andere woorden: doe gewoon je werk, lever een mooi rapport in, en wees trots op je prestatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet waarom er minnen worden gegeven bij sommige antwoorden. Het is op veel scholen gebruikelijk om ingeleverde werkstukken/verslagen met een bepaald programma te controleren op plagiaat. Dan zijn het wel digitaal ingeleverde werkstukken en natuurlijk niet een met de hand en pen geschreven document :-)
Als het laatste het geval is kan het nog steeds gecontroleerd worden, omdat het op dezelfde school is ingeleverd en docenten meestal gelukkig niet heel erg dom zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kalashnikov9, jij gaf net ook al die onzinreactie en het zou daarom best wel kunnen dat jij die onterechte minnen geeft.
Met google kun je niet zomaar in literatuurdatabases kijken, en daarom is google ook bijna altijd ongeschikt om op plagiaat te controleren, behalve als het om middelbare of lagere school werkstukken gaat.
Als de docent het werk van vorig jaar niet terug heeft gegeven, kan hij het zo zien.
Als er een kopie van het werk op school aanwezig is ook.
In het werk van vorig jaar kan sowieso plagiaat zitten. Van bijvoorbeeld internet. Dat wordt dan jou aangerekend.

Wil je het werk van vorig jaar toch gebruiken, omdat het over hetzelfde onderwerp gaat waarover jij het doet, dan kun je het wel gebruiken om ideeën uit op te doen. Misschien zelfs bij je literatuuropgave zetten.
Het is helemaal niet verkeerd om het werk van anderen al basis te gebruiken, als je het maar persoonlijk uitbouwt.