Hoe schrijf je een betoog?

Voor school moet ik een betoog schrijven maar ik weet alleen niet hoe dit moet.
Het onderwerp is: Om een leerling te motiveren werkt belonen beter dan straffen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Bij een betoog moet je de lezer proberen te overtuigen.
Dus je moet een stukje tekst schrijven waarbij jij de leraar/lerares overtuigt dat belonen meer motiverend werkt dan straffen.

Dus je moet een paar goede argumenten verzinnen waarom belonen beter zou zijn dan straffen, en er dan een stukje tekst over schrijven!:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek alle voordelen van belonen boven straffen bij elkaar.
De inleiding van je betoog is, waarom je dat betoog doet
dan je argumenten voor, en dan de conclusie
Ook handig om de tegenargumenten al te bedenken, want je zult ook moeten kunnen zeggen waarom straffen niet werkt
12 jaar geleden
Een betoog houdt in dat je mensen probeert te overtuigen dat jouw standpunt juist is.

Je zult dus met minimaal drie redenen moeten komen waarom je leerlingen beter kunt belonen dan straffen. Die drie redenen zijn de argumenten die je gebruikt om je publiek te overtuigen.

Begin je betoog met een korte tekst om je onderwerp aan te duiden, en maak vervolgens drie alinea's.
In elke alinea behandel je 1 argument.

Met een betoog noem je alleen maar positieve dingen, gezien je iemand wil overtuigen. Met een beschouwende tekst laat je alle kanten van het verhaal zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet ook zeggen waarom het niet werkt om te straffen in ieder geval zo moeten wij dat