Mijn broertje spijbelt, wat te doen?

Hallo
Weer een vraag over mijn broertje.
Maar deze sluit aan op die andere.
Mijn broertje spijbelt onder de uren ckv (cultuur en kunstzinnige vorming)
Hij blijft ons wijsmaken dat hij niet in de les hoeft te komen.
Dat het om de week is, maar hij heeft nu al twee weken gemist.
Ik vertrouw het voor geen meter en weet zeker dat hij gewoon spijbelt.
Ik maak me er nogal boos over en zeg het tegen mijn moeder.
Zij gelooft mij natuurlijk niet en mijn broertje maakt haar wijs dat hij niet in de les hoeft te komen.
Zij geloofd hem ook nog!!
Ik ben niet onnozel en ging hem eens uitvragen.
Elke keer als ik erover wil praten , krijg ik een pak slaag van hem, of hij begint me uit te schelden, of hij zegt weer dat ik een rotkind ben, gemeen en doortrapt.
Gaat dan staan klagen bij mijn moeder en dan heb ik haar weer op mijn dak.

Ik maak me een beetje zorgen, ik wil niet dat hij zakt voor het vak ckv.
Dat zou nogal dom zijn want dat ik nog nooit iemand overkomen.
En ik heb het vak ook gehad en ik weet dat het veel werk is.
En de lessen die hij nu mist heeft hij hard nodig, maar hij blijft ze maar missen.
Spijbelen of hij zegt: ‘oh het is niet verplicht om te komen en ik ben het vergeten’

Daar maak ik me boos over.
Wat kan ik als beste doen om hem toch in die les te krijgen?
Ik wil niet dat hij zakt?
Hoe kan ik hem helpen zonder dat hij razend op mij gaat worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje persoonlijk maar... woon jij rondom Tiel? en gaat hij bij RSG Teisterbandlaan naar school?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, wij wonen niet rond Tiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha Basjo! ben je docent op de RSG teisterbandlaan en geef je cultuur en kunstzinnige vorming? mis je telkens een jongetje? ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de volgens mij is hij geen vrouw.
Niet dat ik weet tenminste.
Hij krijgt les van een oude pruim die niet echt door heeft dat er iemand mist.

Het beste antwoord

Ik snap wel dat je elke keer ruzie krijgt met hem als je erover begint, je hebt hem al immers proberen te "verraden" bij jullie moeder.

Misschien is er wel een hele goede reden voor hem dat hij spijbelt, in plaats van het maar te hebben over hij spijbelt, en dat moet je niet doen blabla, zou het misschien wel eens beter kunnen werken als je vraagt... Waarom!!

Bovendien lijkt het mij dat als hij echt spijbelt dit op school gaat opvallen, aangezien er leerplicht is, is de school verplicht dit te gaan melden, en dan komt vanzelf de leerplicht ambtenaar bij de ouders langs.

Mocht bovenstaande niet het geval zijn of niet werken, kan je nog altijd zelf naar schoolstappen naar de directeur om uit te zoeken of hij idd spijbelt en te vragen waarom daar maar niks mee gebeurd, omdat je je zorgen maakt om je broertje en je moeder je niet wil geloven.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik zou als ik jou was niet zo je neus in zijn zaken steken, als hij geen zin heeft om er iets aan te veranderen dan maakt dat ook niet uit, hij heeft er alleen maar zichzelf mee. Gewoon negeren dus en doorgaan met je eigen leven. Hij krijgt het vanzelf wel door als hij toch echt naar de lessen moet komen als het fout gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jouw broertje was zou ik je bemoeizuchtig vinden. Je broertje is zelf verantwoordelijk voor wat hij doet, daar mag je best wat van zeggen. Maar verder is het jouw zaak niet en moet je je er niet mee bemoeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Kars95!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1. dit is geen antwoord op haar vraag, zij/hij wilt weten hoe ze haar broertje wél kan helpen!
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat een keer hard op je plaat gaan (in dit geval zakken) je ogen plotsklaps kan openen. Als jij zegt dat het geen zin heeft om je broertje aan te spreken en zelfs je moeder erbij betrekken niet zinvol is, zou ik snel zeggen dat je hem in z'n eigen sop moet laten gaarkoken. Wat je kan doen als je dat écht niet wilt, is naar de afdelingsleider op school stappen. (Als je echter niet op dezelfde school zit, is dat best lastig natuurlijk, maar dat kan ik niet echt uit je vraag opmaken).

In ieder geval succes ermee. Laat je niet kisten door het (wan)gedrag van anderen en zorg in ieder geval dat je zelf wél goed je schooltijd doorkomt! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aardig dat je het zo begaan bent met je broer(tje).
het is heel begrijpelijk dat je het zo goed mogelijk met hm voor heb maar hij is oud genoeg, hij zit al op de middelbare, om zijn eigen keuzes te maken. jongens (ik ken ze ...) willen eigenlijk alleen naar zichzelf luisteren. naar hun 'grote' zus (daar heb ik er ook een van ;)) willen ze echt niet meer luisteren...

praat nogmaals over met je moeder en zeg dat je er mee zit.

jij hebt ook een leven en probeer ook nu te genieten van Jou tijd op de middelbare.

suc6.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik lees bij een andere vraag van je dat je in het examen jaar zit, probeer echt niet alleen aan een broertje te denken maar ook bijv. aan je huiswerk en je examen!

ps. bedankt voor je reactie op Mijn vraag ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het inderdaad maar een beetje laten gaan. Hij zal er vanzelf achter komen dat het niet verstandig is om te spijbelen en als hij te veel lessen mist zal je school je ouders wel bellen dan lossen die het op. Ik zou me er niet al te druk om maken. Hij zal toch een keer tegen een muur oplopen omdat hij de lessen gemist heeft. Is gelijk een goede leerschool. Dus mijn tip is: laat het hem zelf maar uitzoeken en zorg vooral dat je zelf niet in de problemen komt door zijn fouten. Je hebt gedaan wat je kon en gemerkt dat het niet werkt dus laat het hem dan zelf maar uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CKV dat is toch Cultureel en Kunstzinnige Vorming?
In de meeste gevallen geen probleem om af en toe over te slaan..

Als jij je al zorgen maakt om je broertje kan je het zeggen tegen hem, maar waarom tegen je moeder? Waarom zou jij je broertje bij je moeder verlinken?
Drugs gebruiken, pooier zijn, vandalisme. Dat zijn redenen om, als met je broertje bespreken niet helpt, te bespreken met je moeder. Maar spijbelen toch niet?

Ik zou het niet leuk hebben gevonden als mijn zus mij had verlinkt vroeger. Ik ben gewoon een jaartje blijven zitten, heb ik veel meer aan gehad. En tegelijk een goede band met mijn zus gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De school moet na een aantal uren spijbelen de leerplichtambtenaar inschakelen. De leerplichtambtenaar roept je broertje met ouder/voogd op voor het spreekuur. Je broertje zal eerst een waarschuwing krijgen en de mogelijkheid om problemen zelf op te lossen. Bij een volgende keer wordt er proces-verbaal opgemaakt en moet hij voor de kantonrechter verschijnen (opgelegde taakstraf bijvoorbeeld). Er kan eventueel kinderbijslag ingehouden worden via de SVB.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem contact op met zijn school en stel je vragen maar zeg niet dat jij hem kent zeg gwn voor leerlingen die misschien volgendjaar naar die school willen gaan.
En dan kun je em hard pakken met hard bewijs voor je ouders want spijbelen dat vind ik gwn niet normaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet jouw taak om zo voor hem te zorgen, ook zal zou je dat zelf wel willen.

Het best kun je hem slechts advies geven, maar sommige kinderen moeten eerst fouten maken, voordat dat ze het doorkrijgen...

Als je moeder of vader het echt niks boeit, wordt het tijd voor gezinshulp, dit kan je aanvragen bij Bureau Jeugdzorg, let wel: wanneer er niks verbeterd is er kan dat je broertje (en jij) uit huis worden geplaatst....